Předmět: Didaktika českého jazyka 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka 2
Kód předmětu KČJ/DID2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Komunikační a slohová výchova na 1. stupni ZŠ, její cíle a obsah, metody a formy práce v komunikační a slohové výchově, čtení a naslouchání (praktické a věcné), mluvený projev - základy techniky mluveného projevu, a komunikační situace a komunikační žánry, písemný projev - žánry písemného projevu v běžném styku, hodnocení mluvených a psaných komunikátů na 1. stupni ZŠ, reprodukční a produkční sloh, druhy reprodukce, práce s osnovou a cvičení, vypravování na 1. stupni ZŠ (jazykové prostředky, kompozice, cvičení), popis na 1. stupni ZŠ (popis prostý, jazykové prostředky, kompozice, cvičení), aktivizační metody a formy v jazykovém vyučování (kritické myšlení, projektová metoda aj.), integrace složek vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ a dalších vzdělávacích oborů a průřezových témat na 1. stupni ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se ve stavbě RVP ZV, znát a charakterizovat obsah a rozvržení učiva v komunikační a slohové výchově na 1. stupni ZŠ, - prakticky prokázat znalost metod, forem práce a cvičení užívaných v komunikační a slohové výchově a aplikovat je na vybrané učivo, - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci, - znát a umět aplikovat vybrané metody rozvíjející čtenářskou gramotnost žáků na 1. stupni ZŠ, - znát a umět aplikovat vybrané aktivizační metody ve vzdělávacím oboru český jazyk a literatura, - prokázat schopnost integrovat jednotlivé složky vzdělávacího oboru i dalších vzdělávacích oblastí, - objasnit problematiku hodnocení písemných a mluvených komunikátů a aplikovat své poznatky prakticky, - plánovat a realizovat jazykové vyučování od tematických plánů až ke konkrétní vyučovací hodině, - integrovat vybrané učivo jednotlivých složek předmětu, - realizovat integraci vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace s jinými oblastmi a průřezovými tématy formou pracovních listů či projektů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

PREZENČNÍ STUDENTI Aktivní účast v seminářích. Plnění dílčích úkolů, které jsou zaměřeny na rozvoj pedagogických kompetencí. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka z učiva o slovní zásobě, tvarosloví a skladby. Úspěšné absolvování ústní zkoušky, při níž budou ověřovány obecné znalosti z didaktiky českého jazyka i pedagogické dovednosti studenta spočívající v didaktické transformaci lingvistických poznatků do školní praxe. STUDENTI S ISP Aktivní účast v seminářích. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka z učiva o slovní zásobě, tvarosloví a skladby. Úspěšné absolvování ústní zkoušky, při níž budou ověřovány obecné znalosti z didaktiky českého jazyka i pedagogické dovednosti studenta spočívající v didaktické transformaci lingvistických poznatků do školní praxe. STUDENTI NA ERASMU Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka z učiva o slovní zásobě, tvarosloví a skladby. Úspěšné absolvování ústní zkoušky, při níž budou ověřovány obecné znalosti z didaktiky českého jazyka i pedagogické dovednosti studenta spočívající v didaktické transformaci lingvistických poznatků do školní praxe.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a kol. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, Marie a kol. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV.
  • GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • HAUSER, Přemysl. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I, II a III. Brno: Vydavatelství MU.
  • PETTY, G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • SVOBODOVÁ, R. (2008). Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na komunikační a slohovou výchovu. Ostrava, OU.
  • TOMKOVÁ, Anna. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní