Název předmětu | Didaktika českého jazyka 2 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/DCJ2@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Komunikační a slohová výchova na 2. stupni ZŠ (cíle a obsah), metody a formy práce v komunikační a slohové výchově, mluvený projev - základy techniky mluveného projevu, hodnocení mluvených a psaných komunikátů na 2. stupni ZŠ, reprodukční a produkční sloh, druhy reprodukce, práce s osnovou a cvičení, slohové práce - příprava, realizace a hodnocení, práce s konceptem, fáze slohotvorného procesu, slohové útvary a postupy na 2. stupni ZŠ, integrace vzdělávacích oborů a průřezových témat ve slohovém vyučování, aktivizační metody a formy ve slohovém vyučování (kritické myšlení, projektová metoda aj.). Tvorba miniprojektů a projektů s důrazem na integraci vzdělávacích oborů a průřezových témat a využití metod kritického myšlení.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat slohové vyučování jako složku vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, - znát obsah a rozvržení slohového učiva na 2. stupni ZŠ, - objasnit problematiku slohového vyučování v minulosti a jeho pojetí v současném systému vzdělávání, - vyjmenovat a objasnit fáze slohotvorného procesu, - prokázat znalost metod a cílů slohového vyučování a aplikovat je na konkrétním slohovém učivu, - vyjmenovat a uplatnit některé inovativní přístupy ke slohovému vyučování a komunikační výchově, - nalézat a aplikovat do vyučování témata vhodná k integraci složek předmětu s jinými vzdělávacími oblastmi a p průřezovými tématy, - objasnit problematiku nácviku a hodnocení mluveného projevu žáků, - orientovat se v nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech, - vyjmenovat a využívat podpůrné didaktické prostředky ve vyučování českého jazyka, - plánovat a realizovat slohové vyučování od tematických plánů až po konkrétní vyučovací hodinu, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace ve slohovém vyučování a využít získané vědomosti a schopnosti při opravě a klasifikaci vybraného slohového učiva. - vytvářet miniprojekty a projekty s využitím metod kritického myšlení.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: - aktivní účast, povoleny jsou max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce 50 % - plnění průběžných úkolů - seminární práce: dvě učební úlohy/přípravy na výuku, které operacionalizují propojení jazykové a komunikačně-slohové složky předmětu a při tom zdůrazňují: 1. rozvoj dovednosti mluvení 2. rozvoj dovednosti psaní - prezentace vybrané přípravy na výuku s využitím jedné z učebních úloh ze seminární práce (dle možností) - ústní zkouška Struktura popisu jednotlivých učebních úloh/příprav na výuku: 1) Ročník 2) Téma 3) Vztah k RVP (k očekávaným výstupům a klíčovým kompetencím) 4) Cíl(e) 5) Problém komunikačně-slohový, problém jazykový 6) Metody a formy práce 7) Pomůcky 8) Průběh práce (dle třífázového modelu učení E-U-R; podrobný popis jednotlivých fází práce s důrazem na činnosti učitele i žáků) 9) Přílohy 10) Seznam použité literatury Průběh práce musí být popsán tak, jako by kdokoliv z kolegů měl materiál vzít a jít podle něj vyučovat. Ke každé části také uveďte očekávané časové rozpětí a řešení úloh. Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve skupině po třech. Práce se odevzdává v co nejekologičtější tištěné variantě: oboustranně, bez plastových obalů, bez zbytných titulních listů atd. Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Termíny odevzdání práce: 1. část: 2. 4. 2025 2. část: 16. 4. 2025 Studenti mohou práci odevzdat kdykoliv před stanoveným termínem. Nedodržení termínu bude důvodem k neudělení zápočtu. Zkouška: Zkouška ověří znalosti a dovednosti studentů z kurzu DCJ1@ a DCJ2@. Od uchazečů se očekává poučené pojednání na téma dle vylosované otázky podle seznamu otázek k SZZ (pouze didaktické otázky), příp. reakce na otázky zkoušejícího. Zásadně žádoucí je studium doporučené literatury. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |