Předmět: Syntax 2

« Zpět
Název předmětu Syntax 2
Kód předmětu KČJ/BSX2Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sémantická výstavba výpovědi (intence slovesa, sémantická klasifikace predikátorů, sémantické role). Aktuální členění výpovědi. Věty kladné a záporné. Modifikace výpovědi. Modalita výpovědi. Textová syntax.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - klasifikovat predikátory z hlediska sémantického, - aplikovat znalosti sémantické výstavby výpovědi při jazykové analýze textu, - provést zápis sémantického a komplexního větného vzorce, - aplikovat znalost prostředků aktuálního členění výpovědi při jazykové analýze textu, - na příkladech demonstrovat základní způsoby vyjadřování záporu v češtině, - identifikovat základní výpovědní modifikace při analýze výpovědi, - rozpoznat a použít prostředky pro vyjadřování modality.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • (1987). Mluvnice češtiny III. Skladba. (s. 29-36, 233-390, 549, 600-715).. Praha: Academia.
  • DANEŠ, František a HLAVSA, Zdeněk. (1985). Věta a text (s. 112-145).. Praha: Academia.
  • DANEŠ, František a HLAVSA, Zdeněk. (1981). Větné vzorce v češtině (s. 41-51).. Praha: Academia.
  • GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1998). Skladba češtiny.. Olomouc: Votobia.
  • GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1986). Skladba spisovné češtiny.. Praha: SPN.
  • GREPL, Miroslav. (2011). Jak dál v syntaxi.. Brno: Host.
  • HAUSER, Přemysl. (2008). Základy skladby češtiny.. Brno: Masarykova univerzita.
  • HIRSCHOVÁ, Milada. (2013). Pragmatika v češtině.. Praha: Karolinum.
  • HIRSCHOVÁ, Milada. (2012). Syntaktické rozbory.. Praha: PdF UK.
  • HRBÁČEK, Josef. (1994). Nárys textové syntaxe spisovné češtiny.. Praha: Trizonia.
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a RUSÍNOVÁ, Zdenka, eds. (1995). Příruční mluvnice češtiny (s. 386-522, 548-568).. Praha: Lidové noviny.
  • LOPATKOVÁ, Markéta, ŽABOKRTSKÝ, Zdeněk a KETTNEROVÁ, Václava. (2008). Valenční slovník českých sloves.. Praha: Univerzita Karlova.
  • MŰLLEROVÁ, Olga, HOFFMANNOVÁ, Jana a SCHNEIDEROVÁ, Eva. (1992). Mluvená čeština v autentických textech.. Jinočany: H&H.
  • PROUZOVÁ, Hana a JIRSOVÁ, Anna. (1997). Slovesa pro praxi. Valenční slovník nejčastějších českých sloves.. Praha: Akademie věd České republiky.
  • ŠTĚPÁN, Josef. (2013). Souvětí současné češtiny.. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
  • ZIMOVÁ, Ludmila. (2009). Cvičení a úkoly ze skladby.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní