Předmět: Morfologie 1

« Zpět
Název předmětu Morfologie 1
Kód předmětu KČJ/BMO1Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Praktické zvládnutí teoretické problematiky probírané na přednášce se zaměřením na procvičení morfematického rozboru, problematiky slovních druhů, podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek. Při výuce se zaměřujeme na jevy živé, nikoli zastaralé, ustupující, popřípadě málo frekventované. Pravidelně je věnována pozornost všestranným jazykovým rozborům.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy z oblasti morfologie a objasnit její postavení mezi ostatními jazykovými rovinami, - dokázat provést morfematický rozbor, - klasifikovat jednotlivé slovní druhy a jejich funkce, - určit jmenné kategorie, - definovat a klasifikovat podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky, - provést rozbor věty jednoduché a souvětí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • (2001). Akademický slovník cizích slov.. Praha: Academia.
  • (2012). Příruční mluvnice češtiny.. Praha: NLN.
  • BRABCOVÁ, Radoslava. (1996). Novinky z pravopisu a tvarosloví.. Dobřichovice: Kava-Pech.
  • CVRČEK, Václav. (2010). Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví.. Praha: Karolinum.
  • ČECHOVÁ, Marie a OLIVA, Karel. (2007). Hrátky s češtinou.. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, Marie. (2011). Čeština - řeč a jazyk.. Praha: SPN.
  • HUBÁČEK, Jaroslav, JANDOVÁ, Eva a SVOBODOVÁ, Jana. (1996). Čeština pro učitele (s. 80-125).. Opava: OPTYS.
  • KROBOTOVÁ, Milena a JODASOVÁ, Helena. (2002). Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení.. Olomouc: UP v Olomouci.
  • KROBOTOVÁ, Milena. (1997). Cvičení z českého tvarosloví.. Olomouc: VUP.
  • KROUPOVÁ, Libuše et al. (2005). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia.
  • LOTKO, Edvard. (2005). Slovník lingvistických termínů pro filology.. Olomouc: UP.
  • MICHÁLKOVÁ, Věra. (1977). Cvičení z českého jazyka.. Praha: SPN.
  • SGALL, Petr a HRONEK, Jiří. (2014). Čeština bez příkras.. Praha: Karolinum.
  • SOCHOROVÁ, Marie. (2014). Školní pravidla českého pravopisu.. Praha: Fragment.
  • ŠAUR, Vladimír. (2012). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.
  • ŠIŠKA, Z. (2005). Bázový morfematický slovník češtiny. 2. vydání.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • UHER, František. (1995). Cvičení ze současného českého jazyka. 4.. Brno: Nakladatelství Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní