Course: Lexicology

« Back
Course title Lexicology
Course code KČJ/BLEXQ
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
After completing the course students should be able to: - define terms in the field of lexicology and clarify its position among the other linguistic levels, - to focus on lexicography and types of dictionaries, - to characterize the vocabulary of the Czech language, - describe the vocabulary of the Czech language, - to explain ways of enriching the vocabulary of the Czech language, - to define meaning relations between lexical units (synonyms / antonyms, homonymy / polysemy, etc.) - Explain ways of naming (metaphor, metonym, etc.) - to explain the expressivity of the words and the ways of its expression, - to determine the developmental trends of the Czech language vocabulary.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • (1995). Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU (s. 65-108).. Brno: NLN.
  • ADÁMKOVÁ, Petra et al. (2013). Studie k moderní mluvnici češtiny 4. Dynamika českého lexika a lexikologie.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • BONDYOVÁ, Ruth. (2003). Mezi námi řečeno - Jak mluvili Židé v Čechách.. Praha: Nakladatelství Franze Kafky.
  • ČEJKA, Mirek. (1992). Česká lexikologie a lexikografie.. Brno: MU.
  • ČERMÁK, František et al. (2004). Frekvenční slovník češtiny.. Praha: Lidové noviny.
  • ČERMÁK, František. (1994). Slovník české frazeologie a idiomatiky. Výrazy slovesné.. Praha: Academia.
  • DANEŠ, František. (1997). Český jazyk na přelomu tisíciletí.. Praha: Academia.
  • DOKULIL, Miloš. (1962). Tvoření slov v češtině 1.. Praha: Academia.
  • EISNER, Pavel. (2002). Rady Čechům, jak se hravě přiučiti češtině.. Praha: Academia.
  • FILIPEC, Josef a ČERMÁK, František. (1985). Česká lexikologie.. Praha: Academia.
  • HAUSER, Přemysl. (2009). Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov.. Brno: Masarykova univerzita.
  • HLAVSA, Zdeněk. (1975). Denotace objektu a její prostředky v současné češtině.. Praha: Academia.
  • HUBÁČEK, Jaroslav. (1981). O českých slanzích.. Ostrava: Profil.
  • HUGO, Jan. (2006). Slovník nespisovné češtiny.. Praha: Maxdorf.
  • KLÉGR, Aleš. (2007). Tezaurus jazyka českého: slovník českých slov a frází souznačných, blízkých a příbuzných.. Praha: NLN.
  • KOČKA, Miloš. (1994). Okřídlená slova.. Štíty: Veduta.
  • KRÁTKÝ, Radovan. (2004). Hantýrka pro samouky.. Praha-Litomyšl: Paseka.
  • MACHEK, Václav. (1968). Etymologický slovník jazyka českého.. Praha: Academia.
  • PALA, Karel a VŠIANSKÝ, Jan. (1994). Slovník českých synonym.. Praha: NLN.
  • REJZEK, Jiří. (2000). Český etymologický slovník.. Praha: Leda.
  • STĚPANOVA, Ludmila. (2004). Česká a ruská frazeologie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • STĚPANOVA, Ludmila. (1998). Historie a etymologie českých rčení.. Praha: Karolinum.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter