After completing the course students should be able to: - recognize and correctly name sentences in a simple sentence and create a sentence model (hierarchical, linear), - to recognize the links between the sentence members and to name them correctly, - to analyze relations between basic and emerging sentence members, to describe the results of the analysis, - describe primary and secondary properties of sentence members within sentence structures, - to list the types of secondary sentences within sentences and to characterize their syntactic characteristics, - to list examples of clusters and connecting expressions that belong to individual sentence ratios, - perform a syntactic analysis of simple sentences and sentences using hierarchical sentence models.
|
-
Internetová jazyková příručka ÚJČ AV..
-
ČECHOVÁ, Marie et al. (2000). Čeština - řeč a jazyk. 2. vyd.. Praha: ISV nakladatelství.
-
ČECHOVÁ, Marie. (2010). Komplexní jazykové rozbory. 2. vyd.. Praha: SPN.
-
ČMEJRKOVÁ, Světla, DANEŠ, František., KRAUS, Jiří a SVOBODOVÁ, Ivana. (1996). Čeština, jak ji znáte i neznáte.. Praha: Academia.
-
GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1998). Skladba češtiny.. Olomouc: Votobia.
-
HARTMANNOVÁ, Věra. (1996). Jazykové rozbory pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií. 3. vyd.. Olomouc: Nakl. Olomouc.
-
HIRSCHOVÁ, Milada. (2012). Syntaktické rozbory.. Praha: PdF UK.
-
KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Kolektiv autorů ÚČJ FF MU. (2012). Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd.. Praha: Nakladatelství LN.
|