Předmět: Jazykový proseminář 2

« Zpět
Název předmětu Jazykový proseminář 2
Kód předmětu KČJ/BJP2Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základy syntaxe - terminologie. Syntaktické vztahy ve větách jednoduchých - větné členy a jejich typologie, určování predikace a determinace. Rozpoznávání typů determinace - kongruence, adjunkce, rekce. Struktura českého souvětí. Hypotaktické a parataktické vztahy. Typy vedlejších vět. Znalostní báze systému spojek a spojovacích výrazů v systematice větné stavby.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozpoznat a správně pojmenovat větné členy v rámci věty jednoduché a vytvořit model věty (hierarchický, lineární), - rozpoznat vazby mezi větnými členy a správně je pojmenovat, - analyzovat vztahy mezi základními a rozvíjejícími větnými členy, popsat výsledky analýzy, - popsat primární a sekundární vlastnosti větných členů v rámci větných struktur, - vyjmenovat typy vedlejších vět v rámci souvětí a charakterizovat jejich syntaktické vlastnosti, - vyjmenovat příklady spojek a spojovacích výrazů, které přísluší k jednotlivým větným poměrům, - provést syntaktický rozbor vět jednoduchých a souvětí s využitím hierarchických větných modelů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka ÚJČ AV..
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (2000). Čeština - řeč a jazyk. 2. vyd.. Praha: ISV nakladatelství.
  • ČECHOVÁ, Marie. (2010). Komplexní jazykové rozbory. 2. vyd.. Praha: SPN.
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, DANEŠ, František., KRAUS, Jiří a SVOBODOVÁ, Ivana. (1996). Čeština, jak ji znáte i neznáte.. Praha: Academia.
  • GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1998). Skladba češtiny.. Olomouc: Votobia.
  • HARTMANNOVÁ, Věra. (1996). Jazykové rozbory pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií. 3. vyd.. Olomouc: Nakl. Olomouc.
  • HIRSCHOVÁ, Milada. (2012). Syntaktické rozbory.. Praha: PdF UK.
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Kolektiv autorů ÚČJ FF MU. (2012). Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd.. Praha: Nakladatelství LN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní