Předmět: Internet a multimédia ve výuce českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Internet a multimédia ve výuce českého jazyka
Kód předmětu KČJ/BIMČQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Seminář je zaměřen na teoretické i praktické aspekty využití informačních technologií (ICT) ve výuce českého jazyka: seznámení se základními pojmy, vyhledávání v internetové síti, informační zdroje (přehled a analýza internetových stran věnovaných problematice českého jazyka), multimédia pro předmět ČJ (CD-ROMy, výukový software, výukové programy, e-knihy, hudební média ve výuce českého jazyka), využití ICT v jednotlivých složkách předmětu (mluvnice, literatura, sloh, mezipředmětové vztahy), tvorba studijních materiálů pro výuku s využitím ICT (hypertext, práce s grafikou a médii), tvorba internetových stran a prezentací, elektronická komunikace (e-mail, elektronické konference, chat ad.), e-learning v oboru český jazyk (off-line a on-line výuka, projektová výuka), využití nástrojů Webu 2.0 ve výuce českého jazyka, využití sociálních sítí a multiuživatelských virtuálních prostředí ve výuce českého jazyka.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy v oblasti informačních a komunikačních technologií, - analyzovat možnost základního využití ICT v jednotlivých složkách mateřského jazyka (mluvnice, literatura, sloh a komunikace) a v rámci mezipředmětových vztahů, - objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty, - klasifikovat základní softwarové aplikace využitelné pro výuku českého jazyka, - navrhnout optimální e-learningové nástroje pro výuku českého jazyka, - uvést klady a zápory využití ICT ve výuce mateřského jazyka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • KLEMENT, Milan, CHRÁSKA, Miroslav, DOSTÁL, Jiří a MAREŠOVÁ, Hana. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení.. Olomouc: Agentura GEVAK, s.r.o.
  • KŘÍŽ, Rostislav, KUNZOVÁ, Zuzana a ZOUNEK, Jiří. (2003). Internet nejen pro studenty. Jak hledat a najít.. Praha: Grada.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2009). E-learning v multiuživatelském virtuálním prostředí. Journal of Technology and Information Education (1 (1) s. 39-44).. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití hypertextu ve výuce literatury a slohu. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole, s. 201-207.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití kyberkultury v mediální výchově žáků. In: Slovo o slove. Roč. 16, s. 249-256.. Prešov: Prešovská univerzita.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2010). K využití webu 2.0 ve výuce. In: Slovo o slove. roč. 16, s. 257-265.. Prešov: Prešovská univerzita.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2008). The Role of the Mother Tongue Teaching in New Literacy Education. In: Valuing individual and shared learning: the role of ICT (s. 1-8).. Praha: Univerzita Karlova.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2005). Využití ICT v ČJL. In: POŠKOLE 2005. Sborník Národní konference o počítačích ve škole (s. 115-121).. Praha: České vysoké učení technické.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2012). Vzdělávání v multiuživatelském virtuálním prostředí.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • NAVRÁTIL, Pavel. (2004). Internet pro školy.. Kralice na Hané: Computer Media.
  • RŮŽIČKA, Oldřich. (2001). Internet pro učitele.. Praha: Computer Press.
  • STYBLÍK, Vlastimil a ČECHOVÁ, Marie. (2010). Čeština a její využívání.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • ZOUNEK, Jiří a KŘÍŽ, Rostislav. (2001). Internet pro pedagogy - jak hledat a najít.. Praha: Grada.
  • ZOUNEK, Jiří. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti.. Brno: Masatykova univerzita.
  • ZOUNEK, Jiří. (2006). ICT v životě základních škol.. Praha: Triton.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní