Předmět: E-Bezpečí - prevence, edukace, intervence

« Zpět
Název předmětu E-Bezpečí - prevence, edukace, intervence
Kód předmětu KČJ/BEBPQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kyberšikana - formy, úrovně, kazuistika, metody ochrany a obrany. Sexting - charakteristika, rizikové projevy, kazuistika. Kybergrooming - strategie manipulace, fáze útoku, profil pachatele, profil oběti, mýtus o tzv. pedofilech, profilování sexuálních abuzérů, metody přechodu od komunikace k útoku, modelové kauzy. Sociální sítě - rizika sociálních sítí, ochrana osobních údajů, mechanismy práce s daty, sociální sítě a reklama, blokační mechanismy, návaznost chování v sociálních sítích na majetkovou trestnou činnost. Všeobecná primární prevence rizikového chování.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou, na příkladech prezentovat rozdíly mezi jednotlivými formami kyberšikany, - popsat proces manipulace dítěte v rámci tzv. kybergroomingu, - vyjmenovat jednotlivé fáze kybergroomingu, - charakterizovat jednotlivé typy agresorů a obětí (v rámci typologie kybergroomingu), - vyjmenovat metody ochrany a obrany před kybernetickými hrozbami, - uvést příklady výsledků českých a zahraničních výzkumů, které se zaměřují na oblast kybernetických hrozeb spojených s dětmi, - uvést příklady motivace dětí pro realizaci tzv. sextingu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • KOPECKÝ, Kamil a KREJČÍ, Veronika. (2010). Rizika virtuální komunikace (příručka pro učitele a rodiče).. Olomouc: Net University.
  • KOPECKÝ, Kamil. (2010). Kybergrooming - nebezpečí kyberprostoru.. Olomouc: Net University.
  • KOPECKÝ, Kamil. (2013). Rizikové chování studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v prostředí internetu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René a KREJČÍ, Veronika. (2012). Nebezpečí internetové komunikace III.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René a KREJČÍ, Veronika. (2013). Nebezpečí internetové komunikace IV.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • KREJČÍ, Veronika. (2010). Kyberšikana - kybernetická šikana.. Olomouc: Net University.
  • VAŠUTOVÁ, Marie. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií.. Ostrava: Ostravská univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní