Předmět: Česká literatura 19. století 1

« Zpět
Název předmětu Česká literatura 19. století 1
Kód předmětu KČJ/B191Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Fenomén národního obrození, "boje" za česky psanou kulturu (bádání J. Jungmanna, J. Dobrovského, F. Palackého). Rukopisné padělky. Problémy rusofilství, panslavismu a austroslavismu (dílo J. Kollára a K. Havlíčka Borovského, V. Hanky). Český romantismus v tvorbě K. H. Máchy a F. L. Čelakovského. České drama první poloviny 19. století (dílo V. K. Klicpery a J. K. Tyla). Sběratelé národního folkloru (tvorba K. J. Erbena a B. Němcové). Humor českých vlastenců (J. K. Rubeš a J. J. Langer).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat a vysvětlit společensko-kulturní rámec fenoménu národního obrození, - ilustrovat společenský vývoj na konkrétních literárních ukázkách, - klasifikovat a interpretovat jednotlivá literární díla první poloviny 19. století, - argumentovat v diskusích nad uměleckou hodnotou díla.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • FORST, Vladimír, ed. (2008). Lexikon české literatury. Osobnosti, díla, instituce. sv. I., II./1., II./2., III./1., III./2., IV./1., IV./2 (1985, 1993, 1993, 2000, 2000, 2008, 2008).. Praha: Academia.
  • HANUŠ, Josef, JAKUBEC, Jan, MÁCHAL, Jan, SMETÁNKA, Emil a VLČEK, Jaroslav. (1903). Literatura česká devatenáctého století. díl I., II. (1902, 1903).. Praha: Jan Laichter.
  • IVANOV, Miroslav. (2000). Tajemství Rukopisů Královédvorského a Zelenohorského.. Třebíč: Blok.
  • JAKOBSON, Roman. (1995). Poetická funkce.. Praha: H&H.
  • KRÁLÍK, Oldřich. (2001). Platnosti slova (s. 305-314, s. 346-424).. Olomouc: Periplum.
  • KUČERA, Martin. (2011). Kultura v českých dějinách 19. století. Ke zrodu, genezi a smyslu avantgard.. Praha: Academia.
  • KUSÁKOVÁ, Lenka. (2003). Krásná próza raného obrození.. Praha: Univerzita Karlova.
  • KUTNAR, František. (2003). Obrozenské vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské.. Praha: Karolinum.
  • LEHÁR, Ján, STICH, Alexander, JANÁČKOVÁ, Jaroslava a HOLÝ, Jiří. (2008). Česká literatura od počátků k dnešku. III. vyd. (s. 383-441, s. 447-492, s. 533-543).. Praha: Lidové noviny.
  • MACURA, Vladimír. (1995). Znamení zrodu.. Praha: H&H.
  • MACHALA, Lubomír et al. (1994). Panorama české literatury. Literární dějiny od počátků do současnosti (s. 167-197, s. 201-204).. Praha: Rubico.
  • MENCLOVÁ, Věra, SVOZIL, Bohumil a VANĚK, Václav, ed. (2005). Slovník českých spisovatelů.. Praha: Libri.
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan, ed. (1960). Dějiny české literatury. II. sv. Literatura Národního obrození.. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd.
  • NOVÁK, Arne a NOVÁK, Jan Václav. (1995). Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. V. vyd. (s. 826-1102).. Brno: Atlantis.
  • OTRUBA, Mojmír. (2013). Hledání národní literatury.. Praha: Academia.
  • PAVELKA, Jiří a POSPÍŠIL, Ivo. (1993). Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů.. Brno: Georgetown.
  • ŠMAHELOVÁ, Hana. (2011). V síti dějin literatury národního obrození.. Praha: Karolinum.
  • TUREČEK, Dalibor, ed. (2012). České literární romantično. Synopticko-pulzační model kulturního jevu.. Brno: Host.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní