Předmět: Aktuální problémy současného jazyka 1

« Zpět
Název předmětu Aktuální problémy současného jazyka 1
Kód předmětu KČJ/APJ1@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na vývojové tendence současného českého jazyka s cílem seznámit studenty s aktuálními otázkami a problémy, které jsou předmětem zájmu současné jazykovědy a jazykové výchovy. Jednotlivé tematické okruhy jsou ve svém základu zaměřeny na současnou podobu rodného jazyka, přičemž jejich náplň postupně sleduje učivo jazykové výchovy na ZŠ podle Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělání způsobem, který umožňuje studenty seznámit s jazykovou problematikou na základě současných komplexních přístupů k mluveným i psaným komunikátům. Důraz bude kladen na praktickou práci s texty různorodých komunikačních událostí: monologických i dialogických, a to včetně dialogů asymetrických (institucionálních) i symetrických (konverzačních), popřípadě na vztah komunikátů psaných a mluvených v perspektivě současné profilace pohybu mezi psaností a mluveností (elektronická komunikace, sociální sítě apod.). Témata: 1. Jazyk a kodifikace (jazyková situace v češtině, rozvrstvení češtiny. Vymezení pojmu spisovný jazyk. Norma, úzus, kodifikace, současná kodifikace a její problémy). 2. Vývojové tendence v současné spisovné češtině (intelektualizace a demokratizace jazyka. Aktuální otázky jazykové kultury: správnost vs. adekvátnost). 3. Vývojové tendence jazykového plánu fonetického a morfologického. 4. Slovotvorné procesy v současné češtině (módní tendence a vliv cizích jazyků na češtinu; kompoziční slovotvorný postup a kalkování). 5. Vývojové tendence jazykového plánu syntaktického (funkční diferenciace syntaktických prostředků, výpovědní modifikace, komunikační funkce). 5. Obohacování slovní zásoby (procesy univerbizační/multiverbizační, neosémantizace, neologizmy, přejímky s cizích jazyků apod.). 6. Analýza lexikálního materiálu vybraných textů z různých funkčních oblastí (příprava cvičení, kritéria přípravy vhodných příkladů). 7. Mluvené komunikáty a možnosti jejich analýzy (dialogičnost, a/symetričnost, mluvenost/psanost). 8. Analýza komunikačního procesu a textu (komunikační strategie a efekt, sémantická struktura textu, postupy a příklady). 9. Konverzační analýza a její využití při výuce rodného jazyka.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - porozumět současným tendencím českého jazyka a analyzovat a popsat je srozumitelnou formou; - identifikovat vývojové tendence jednotlivých jazykových plánů se speciálním zaměřením na vývoj české slovní zásoby a na způsoby jejího obohacování; - zpracovat jednoduchou analýzu psaného či mluveného projevu a využít nabytých poznatků k vypracování příkladů ve výuce českého jazyka; - porozumět základním parametrům analýzy komunikačního procesu, a získat tak potřebné materiály a poznatky využitelné v rámci jazykové a komunikačně-slohové výchovy na ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- aktivní účast, v seminářích jsou povoleny max. 2 neomluvené absence; minimální prezenční účast 50 % - zápočtová písemná práce zvládnutá na min. 70 %. Součástí písemné práce bude vždy pravopisné cvičení a dále strukturní jazykový rozbor, ev. podobná cvičení ověřující znalost základních jazykovědných disciplín, a to v rozsahu doporučené literatury z bakalářského studia. Doporučená literatura k přípravě na písemné práce: Adam, R. a kol. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2019. Čechová, M., Hauser, P., Hošnová, E., Styblík, V. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN, 2004. Čechová, M. a kol.: Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996. Hubáček, J., Jandová, E., Svobodová, D., Svobodová, J.: Čeština pro učitele. Odry: Vade Mecum, 2010. Janovec, L. a kol. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett, 2006. Kostečka, J.: Český jazyk pro 1.-4. ročník gymnázií. Praha: SPN. Svobodová, J.: Průvodce českou interpunkcí. Odry: Vade Mecum, 2013. --- Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka. UJČ AV.
  • Nový encyklopedický slovník češtiny.
  • CVRČEK, Václav a kol. (2010). Mluvnice současné češtiny 1.: Jak se píše a jak se mluví. Praha: Karolinum.
  • ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN. 2008.
  • ČECHOVÁ, M. (1995). Vztah spisovnosti a nespisovnosti v pedagogické komunikaci. Pedagogika, 45(1), s. 38-42.
  • ČERMÁK, F. (2011). Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum.
  • ČERNÝ, J. (1998). Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico.
  • ČMEJRKOVÁ, S. (1997). Čeština v síti: Psanost či mluvenost? (O stylu e-mailového dialogu). Naše řeč, 80(5), s. 225-247.
  • ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. (2011). Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia.
  • DOLNÍK, J. (2003). Jazykové sebavedomie. Slovenská reč, 68(5), s. 1-14.
  • DOLNÍK, J. (2020). Komunikačná kultúra. Slovenská reč, 85(1), s. 8-27.
  • HÁJKOVÁ, E. (2015). Porozumění kondenzovanému sdělení. Didaktické studie, 7(2), s. 49-57.
  • HÁJKOVÁ, E. (2013). Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. Didaktické studie, 5(2), s. 11-19.
  • HOFFMANNOVÁ, J. (2010). Různé podoby současné komunikace: mezi mluveností a psaností. Část 1. Český jazyk a literatura, 61(2), s. 62-70.
  • HOFFMANNOVÁ, J. (2010). Různé podoby současné komunikace: mezi mluveností a psaností. Část 2. Český jazyk a literatura, 61(4), s. 176-184.
  • HOFFMANNOVÁ, Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
  • HÖFLEROVÁ, E. (2010). Výpovědi s komunikační funkcí v zajetí druhů vět podle tzv. postoje mluvčího - příklad funkcionalizace učiva. In Vztah jazyka a komunikace v CZ-SK-PL didaktické reflexi (s. 157-172).
  • JANOVEC, L. (2007). K projevům jazykových vývojových tendencí v současné češtině. Naše řeč, 90(2), s. 57-66.
  • KOŘENSKÝ, Jan, HOFFMANNOVÁ, Jana, MÜLLEROVÁ, Olga. (2013). Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc: VUP.
  • PALKOVÁ, Z. (2008). Výslovnost současné češtiny a kultura řeči.. Český jazyk a literatura, 59(1), s. 18-26.
  • PANEVOVÁ, Jarmila a kol. (2014). Mluvnice současné češtiny 2. Syntax češtiny na základě anotovaného korpusu. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní