Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Jazykové vyučování a jeho teorie. 2. Aktuální problémy spojené s pojetím vyučování v českém jazyce na 1. stupni ZŠ. 3. Aplikace jazykových poznatků v kontextu se základními principy RVPZV, integrací poznatků a komunikační výchovou. 4. Využití aktivizačních metod a forem práce a myšlenkových pochodů (s důrazem na integraci) v jazykovém vyučování. 5. Odborná a didaktická literatura předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Jde o skloubení teoretických znalostí studentů a požadavků školy na vyučování českého jazyka. V seminářích budou řešeny aktuální problémy spojené s pojetím vyučování v českém jazyce s důrazem na aplikaci jazykových poznatků v kontextu se základními principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, integrací poznatků a komunikační výchovou. Semináře budou zaměřeny zejména na obtížnější jazykové učivo ve 4. a 5. r. základní školy.
Student se orientuje v jazykových teoriích a v aktuálních otázkách jazykového vyučování. Ovládá strukturu a obsah edukačních materiálů pro 1. stupeň ZŠ (RVPZV). Umí aplikovat různorodé metody a formy práce v jazykovém vyučování zejména s využitím indukce. Orientuje se v současné odborné a didaktické literatuře předmětu.
|
Předpoklady
|
Seminář je určen zjeména studentům vyšších ročníků studia učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Předpokládají se základní znalosti z obecné didaktiky, pedagogiky, morfologie, syntaxe a stylistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění úkolů a vytvoření portfolia studenta. Některé úkoly: Prezentace vybraného gramatického učiva induktivní metodou (vyvození). Vytvoření přípravy na hodinu českého jazyka s využitím aktivizačních metod a forem práce. Vytvoření souboru aktivizačních cvičení pro jazykové vyučování. Vytvoření seznamu literatury a portálů s tematikou jazykového vyučování.
|
Doporučená literatura
|
-
(2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
-
ČECHOVÁ, M. a kol.. (2010). Hrátky s češtinou. Praha.
-
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
-
HAUSENBLAS, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
-
Hauser, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ (tři díly).. Brno: MU.
-
JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
-
Karel Šebesta. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha.
-
KRŮŽELOVÁ, M. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha.
-
Polák, M. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
SCHNEIDEROVÁ, E. (2010). Jazykové hry a hříčky. Praha.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: UK.
|