Předmět: Aktivizační metody ve výuce slohu

« Zpět
Název předmětu Aktivizační metody ve výuce slohu
Kód předmětu KČJ/AMVS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
1. Stavba RVPZV s důrazem na 1. st. ZŠ a vzdělávací oblast jazyk a komunikace. 2. Představení, aplikace a implementace metod výuky, které rozvíjejí u žáků samostatnost, tvořivost, schopnost sebepoznání, sebedůvěru, kooperaci, zodpovědnost a kritické myšlení (se zaměřením na slohové vyučování). 3. Systém jazykových cvičení ve slohovém vyučování a jejich využití při motivaci žáků. 4. Možnosti integrace vzdělávacích oblastí a průřezových témat ve slohovém vyučování. 5. Metodická opora pro učitele ve slohovém vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je představení, aplikace a implementace metod výuky, které rozvíjejí u žáků samostatnost, tvořivost, schopnost sebepoznání, sebedůvěru, kooperaci, zodpovědnost a kritické myšlení. Studenti se v seminářích seznámí s konkrétními ukázkami tvořivých, zábavných i problémových cvičení především ve slohovém, ale i v jazykovém vyučování, ve čtení a literární výchově v různých ročnících 1. stupně ZŠ.
Studenti se seznámí se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň) se zaměřením na vzdělávací oblast jazyk a komunikace a slohové vyučování. Aktivně využívají aktivizační cvičení v různých fázích vyučování (například cvičení RWCT). Získají schopnost aplikovat tato cvičení a využívat je ve slohovém vyučování při integraci vzdělávacích oblastí a tvorbě miniprojektů. Umí vyhledat metodickou pomoc do jazykového vyučování (publikace, portály aj.).
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty vyšších ročníků učitelství I. stupně ZŠ. Předpokladem je tedy absolvování didakticky zaměřených předmětů (obecné didaktiky a pedagogiky)a základní znalosti z oblasti těchto předmětů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, odevzdání portfolia studenta. Vybrané úkoly: Seznámení se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň)se zaměřením na vzdělávací oblast jazyk a komunikace a slohové vyučování. Příprava na hodinu českého jazyka (prezentace vybraného slohového učiva s využitím některých aktivizačních metod (např. RWCT). Vytvoření dvou prezentací zaměřených na integraci vzdělávacích oblastí a využití regionálních prvků ve slohovém vyučování. Vytvoření vlastního metodického souboru (knihovničky) pro vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ se zaměřením na slohové vyučování (publikace, portály atd. s touto tematikou).
Doporučená literatura
  • (2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
  • Metodický portál RVP. Praha.
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • Bláhová, R. (2008). Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. (poslední aktualizace). Praha: Raabe.
  • ČECHOVÁ, M. a kol.. (2010). Hrátky s češtinou. Praha.
  • FISCHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se.. Praha: Portál.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • KRŮŽELOVÁ, M. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2004). Jak se děti učí hrou. Praha: Grada.
  • Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • SCHNEIDEROVÁ, E. (2010). Jazykové hry a hříčky. Praha.
  • Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní