Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Stavba RVPZV s důrazem na 1. st. ZŠ a vzdělávací oblast jazyk a komunikace. 2. Představení, aplikace a implementace metod výuky, které rozvíjejí u žáků samostatnost, tvořivost, schopnost sebepoznání, sebedůvěru, kooperaci, zodpovědnost a kritické myšlení (se zaměřením na slohové vyučování). 3. Systém jazykových cvičení ve slohovém vyučování a jejich využití při motivaci žáků. 4. Možnosti integrace vzdělávacích oblastí a průřezových témat ve slohovém vyučování. 5. Metodická opora pro učitele ve slohovém vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je představení, aplikace a implementace metod výuky, které rozvíjejí u žáků samostatnost, tvořivost, schopnost sebepoznání, sebedůvěru, kooperaci, zodpovědnost a kritické myšlení. Studenti se v seminářích seznámí s konkrétními ukázkami tvořivých, zábavných i problémových cvičení především ve slohovém, ale i v jazykovém vyučování, ve čtení a literární výchově v různých ročnících 1. stupně ZŠ.
Studenti se seznámí se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň) se zaměřením na vzdělávací oblast jazyk a komunikace a slohové vyučování. Aktivně využívají aktivizační cvičení v různých fázích vyučování (například cvičení RWCT). Získají schopnost aplikovat tato cvičení a využívat je ve slohovém vyučování při integraci vzdělávacích oblastí a tvorbě miniprojektů. Umí vyhledat metodickou pomoc do jazykového vyučování (publikace, portály aj.).
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty vyšších ročníků učitelství I. stupně ZŠ. Předpokladem je tedy absolvování didakticky zaměřených předmětů (obecné didaktiky a pedagogiky)a základní znalosti z oblasti těchto předmětů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, odevzdání portfolia studenta. Vybrané úkoly: Seznámení se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň)se zaměřením na vzdělávací oblast jazyk a komunikace a slohové vyučování. Příprava na hodinu českého jazyka (prezentace vybraného slohového učiva s využitím některých aktivizačních metod (např. RWCT). Vytvoření dvou prezentací zaměřených na integraci vzdělávacích oblastí a využití regionálních prvků ve slohovém vyučování. Vytvoření vlastního metodického souboru (knihovničky) pro vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ se zaměřením na slohové vyučování (publikace, portály atd. s touto tematikou).
|
Doporučená literatura
|
-
(2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
-
Metodický portál RVP. Praha.
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
-
BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
-
Bláhová, R. (2008). Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. (poslední aktualizace). Praha: Raabe.
-
ČECHOVÁ, M. a kol.. (2010). Hrátky s češtinou. Praha.
-
FISCHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se.. Praha: Portál.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
-
JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
-
KRŮŽELOVÁ, M. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál.
-
NELEŠOVSKÁ, A. (2004). Jak se děti učí hrou. Praha: Grada.
-
Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
SCHNEIDEROVÁ, E. (2010). Jazykové hry a hříčky. Praha.
-
Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
|