Název předmětu | Aktivizační metody ve výuce českého jazyka a literatury |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/AMV@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět vychází z obecně didaktických a pedagogických disciplín a je zaměřen na využití aktivizačních metod a forem práce ve výuce českého jazyka a literatury. Témata: teorie vzdělávání v historickém kontextu a jejich srovnání se zaměřením na jazykové vyučování, stavba, obsah a cíle RVP ZV, konstruktivistický model vzdělávání, fáze a metody kritického myšlení, jazyková cvičení, jejich třídění a účel, možnosti integrace vzdělávacích oborů a průřezových témat na 2. stupni ZŠ, rozvoj divergentního a konvergentního myšlení žáků na 2. stupni ZŠ, kooperativní učení, projektová metoda a možnosti její aplikace, metodické materiály pro výuku českého jazyka a jejich využití ve vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se ve stavbě, obsahu a cílech RVP ZV se zaměřením na 2. stupeň ZŠ, - vyjmenovat, charakterizovat a srovnat soudobé teorie ve vzdělávání se zaměřením na český jazyk, - charakterizovat konstruktivistický model vzdělávání, - znát a aplikovat vybrané metody kritického myšlení ve vyučování českého jazyka ve všech fázích vyučovacího procesu, - znát systém jazykových cvičení a využívat je ve vyučování českého jazyka, - vysvětlit pojem integrace a integrovat složky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, - integrovat vybrané vzdělávací oblasti a průřezová témata ve vyučování českého jazyka, - vysvětlit pojmy divergentní a konvergentní myšlení, synergický efekt, - objasnit pojem kooperativní učení a vysvětlit jeho přínos pro vyučování, - vytvořit a aplikovat střednědobý projekt zaměřený na integraci vybraných vzdělávacích oblastí a průřezových témat, - orientovat se v nabídce metodických materiálů a opor pro výuku českého jazyka a umět je využívat.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: - aktivní účast na semináři, povoleny jsou max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce 50 % - plnění průběžných úkolů - odevzdání seminární práce a její prezentace v semináři: zprostředkování konkrétního učiva předmětu český jazyk prostřednictvím vybrané výukové metody V semináři si trojice studentů vyberou ze seznamu jednu výukovou metodu a zpracují seminární práci, ve které navrhnou způsob zprostředkování konkrétního učiva ve vazbě na očekávaný výstup RVP ZV (český jazyk a literatura, 2. stupeň - jazyková/komunikačně-slohová výchova). Průběh práce musí být popsán tak, jako by kdokoliv z kolegů měl materiál vzít a jít podle něj vyučovat. Struktura seminární práce: a. Výstup z RVP b. Ročník c. Téma d. Metodický postup e. Přílohy - cvičení, textové a jiné ukázky atd. f. Seznam použité literatury Nedílnou součástí práce je seznam použité literatury. Veškeré ev. převzaté materiály je nutno řádně ocitovat. Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Práce se odevzdává nejpozději v den prezentace v co nejekologičtější variantě tištěné podoby: oboustranně, bez plastových obalů, bez zbytných titulních listů atd. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |