| Název předmětu | Aktivizační metody ve výuce českého jazyka a literatury |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/AKM@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: Obsah předmětu ve vztahu k reflexi současné pedagogické praxe. Charakteristika aktuálních problémů vyučování předmětu český jazyk a literatura vztahujících se k tematice zařazování aktivizačních metod do výuky. Představení metod, námětů a postupů rozvíjejících aktivizační přístup k výuce českého jazyka a literatury. Aktivizační metody v literární výchově na prvním stupni základní školy. Příprava na vyučování a tvorba návrhů na zařazení aktivizačních metod do výuky, náměty pro pedagogickou praxi. Hodnocení vytvořených návrhů studentů a diskuse k vybraným tématům - se zaměřením na zhodnocení efektivního využití vybraných aktivizačních metod.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat obsah a funkci předmětu zaměřeného na aktivizační metody ve výuce českého jazyka a literatury v rámci daného studijního programu; vysvětlit význam zařazení aktivizačních metod do výuky českého jazyka a literatury; vyjmenovat a charakterizovat příklady moderních aktivizujících metod vhodných pro zařazení do výuky českého jazyka a literatury; poukázat na rezervy a nedostatky ve vyučování českého jazyka a literatury v souvislosti s využíváním aktivizačních metod v pedagogické praxi; navrhnout vhodné aktivizační metody pro výuku českého jazyka a literatury v rámci primární pedagogiky; posoudit možnosti využití aktivizačních metod v literární výchově na prvním stupni základní školy; plánovat účelné využívání aktivizačních metod ve výuce českého jazyka a literatury; navrhnout a zpracovat plán využití určitých aktivizačních metod ve výuce.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
2024-2025 PREZENČNÍ STUDENTI Aktivní účast v semináři, plnění drobných dílčích úkolů. Studenti v malé skupině sestaví, zrealizují a didaktickým komentářem opatří tematický herní program sestavený z didaktických her zaměřených na procvičování učiva ČJ na 1. stupni ZŠ (2.-5. ročník). Herní program skupina zpracuje do společné seminární práce. STUDENTI S ISP Každý student sestaví zásobník 15 didaktických her zaměřených na opakování učiva ČJ na 1. stupni (2.-5. ročník). Zásobník zpracuje formou seminární práce. STUDENTI NA ERASMU Každý student sestaví zásobník 15 didaktických her zaměřených na opakování učiva ČJ na 1. stupni (2.-5. ročník). Zásobník zpracuje formou seminární práce. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |