Předmět: Aktivizační metody ve výuce českého jazyka a literatury

« Zpět
Název předmětu Aktivizační metody ve výuce českého jazyka a literatury
Kód předmětu KČJ/AKM@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: Obsah předmětu ve vztahu k reflexi současné pedagogické praxe. Charakteristika aktuálních problémů vyučování předmětu český jazyk a literatura vztahujících se k tematice zařazování aktivizačních metod do výuky. Představení metod, námětů a postupů rozvíjejících aktivizační přístup k výuce českého jazyka a literatury. Aktivizační metody v literární výchově na prvním stupni základní školy. Příprava na vyučování a tvorba návrhů na zařazení aktivizačních metod do výuky, náměty pro pedagogickou praxi. Hodnocení vytvořených návrhů studentů a diskuse k vybraným tématům - se zaměřením na zhodnocení efektivního využití vybraných aktivizačních metod.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat obsah a funkci předmětu zaměřeného na aktivizační metody ve výuce českého jazyka a literatury v rámci daného studijního programu; vysvětlit význam zařazení aktivizačních metod do výuky českého jazyka a literatury; vyjmenovat a charakterizovat příklady moderních aktivizujících metod vhodných pro zařazení do výuky českého jazyka a literatury; poukázat na rezervy a nedostatky ve vyučování českého jazyka a literatury v souvislosti s využíváním aktivizačních metod v pedagogické praxi; navrhnout vhodné aktivizační metody pro výuku českého jazyka a literatury v rámci primární pedagogiky; posoudit možnosti využití aktivizačních metod v literární výchově na prvním stupni základní školy; plánovat účelné využívání aktivizačních metod ve výuce českého jazyka a literatury; navrhnout a zpracovat plán využití určitých aktivizačních metod ve výuce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

2024-2025 PREZENČNÍ STUDENTI Aktivní účast v semináři, plnění drobných dílčích úkolů. Studenti v malé skupině sestaví, zrealizují a didaktickým komentářem opatří tematický herní program sestavený z didaktických her zaměřených na procvičování učiva ČJ na 1. stupni ZŠ (2.-5. ročník). Herní program skupina zpracuje do společné seminární práce. STUDENTI S ISP Každý student sestaví zásobník 15 didaktických her zaměřených na opakování učiva ČJ na 1. stupni (2.-5. ročník). Zásobník zpracuje formou seminární práce. STUDENTI NA ERASMU Každý student sestaví zásobník 15 didaktických her zaměřených na opakování učiva ČJ na 1. stupni (2.-5. ročník). Zásobník zpracuje formou seminární práce.
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ, Lenka. (2010). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. (2011). Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barristel & Principal.
  • SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní