Předmět: Základy přírodních věd a popularizace vědy

« Zpět
Název předmětu Základy přírodních věd a popularizace vědy
Kód předmětu KZU/ZPVB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Věda a pseudověda. Proměna postavení vědy ve 20. století. Kritika vědy a opodstatněnost této kritiky. Interdisciplinarita a transdisciplinarita. 2. Povaha matematického uni(multi)verza. Svět(y) matematiky a jeho(jich) rozrůstání. Největší matematické problémy a jejich řešení. 3. Axiomy matematiky. Od formalismu k matematice bez axiomů. Hilbertova výzva, Gödelova (Turingova) omezení a možné cesty "za hranice". 4. Vypočitatelnost a nevypočitatelnost, zrození výpočetního stoje. Turingův stroj a algoritmus. Paralelní počítač a nealgoritmizovatelné problémy. 5. Kvantová mechanika, její proměny a současná podoba. Podoba fyzikální reality po Schrödingerovi a Heisenbergovi. Paradoxy kvantové fyziky a jejich vysvětlení. 6. Teorie relativity a fyzikální kosmologie. Neeukleidovské geometrie a podoba(y) vesmíru. Povaha času v teorii relativity. 7. Snění o finální teorii. Superstruny a M-teorie, povaha vztahu fyziky a matematiky. Hypotetická podoba fyziky po objevu TOE. 8. Nelineární termodynamika a teorie chaosu. Povaha času v termodynamice. Věda o chaosu nebo chaos ve vědě? 9. Co je život? Molekulární biologie a hypotéza sobeckého genu. Výhody a slabiny biologického redukcionismu. Dogmata molekulární biologie a jejich zpochybnění. 10. Alternativy k hypotéze sobeckého genu. Biofyzika, samoorganizace a biologický strukturalismus. Meze matematického modelování života. 11. Neurobiologie, struktura a funkce mozku. Metody zkoumání mozku. Spor o lokalizaci mozkových funkcí. 12. Kognitivní věda, příklad transdisciplíny. Klíčové otázky: vědomí a sebevědomí, paměť, inteligence ad. 13. Mohou stroje myslet? "Umělá" versus "přirozená" inteligence. Možnosti konekcionismu a další přístupy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem seminářů a přednášek je zprostředkovat studentům žurnalistiky základní vhled do problematiky přírodních věd, který jim následně umožní kvalifikovanější přístup k produkci informací přírodovědného obsahu. Kurz bude zaměřen na vývoj vědy ve 20. století, nevyjímaje však historické souvislosti klíčových objevů. Konkrétně budou prezentovány proměny matematiky, výpočetní techniky, fyziky, chemie, škály disciplín mezi biologií a kognitivní vědou ad.
Student získá základní vhled do problematiky přírodních věd.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: Absolvování zápočtového testu Kolokvium: prověření získaných teoretických znalostí podle tematických okruhů kursu.
Doporučená literatura
  • Barrow, J.D. Pí na nebesích. Praha, Mladá fronta, 2000.
  • Coveney, P., Highfield, R. Mezi chaosem a řádem. Praha, Mladá fronta, 2003.
  • Damasio, A. Descartův omyl. Praha, Mladá fronta, 2000.
  • Dawkins, R. (1998). Sobecký gen.. Mladá fronta, Praha.
  • Einstein, A. Jak vidím svět. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 1993.
  • Gleick, J. Chaos: Vznik nové vědy. Brno 1996.
  • Kauffman, S.A. Čtvrtý zákon. Praha, Paseka, 2004.
  • Weinberg, S. (1996). Snění o finální teorii. Hynek, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2015) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -