Vyučující
|
-
Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Definice migrace. Proměny migrace v globálním světě. Evropa jako imigrační kontinent na začátku 21. století. Dilemata imigračních zemí. 2. Národní státy a nacionalismus. Vznik bezpečnostních politik a státního zájmu. 3. Modernizace a globalizace. Teorie globalizace. 4. Migrační teorie. Teorie tisků a tahů. Vývoj teorií. 5. Globalizace a mezinárodní migrace. 6. Migrační proces a formování etnických minorit. 7. Migranti a pracovní trhy. 8. Uprchlická migrace. Azylová zařízení a sociální kontrola. Uprchlík jako ideální typ. Strategie žadatelů o azyl. 9. Vznik etnických minorit. Etnické minority a společnost. Muslimové v Belgii. 10. Imigrační politiky, možnosti integrace. 11. Migrační situace ve střední a východní Evropě a ČR ? aktuální trendy po roce 1989. Periodizace, imigrační politika. 12. V jaké společnosti žijeme? Limity multikulturalismu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty s historií migrace, teoriemi migrace a také tím, jak je migrace vnímána moderními společnostmi. Po vyjasnění základní terminologie následuje přehled tzv. historických migrací, včetně charakteristiky významných etap migrování. Na ně navazuje výčet hlavních migračních teorií, přehled konceptualizací migrace v rámci sociálních věd a přístupů ke studiu migrace. Následují vybrané typologie migrace (nucená vs. dobrovolná apod.) a charakteristika základních fází migrování. V další části kursu se studenti seznámí s vybranými typy migrace - pracovní, uprchlickou / azylovou a transnacionální. Závěr kursu patří přehledu o současné migrační situaci a také vymezení politického diskursu migrace včetně charakteristiky migračních politik.
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen vymezit pojem migrace a jeho obsah, orientovat se v základní terminologii, shrnout základní historické migrace, interpretovat přístupy ke studiu migrace, znát základní typy migrace. Student dále umí zhodnotit a interpretovat migrační situaci ve středoevropském národněstátním prostoru, dokáže ji porozumět v aktuálních souvislostech.
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
|
Doporučená literatura
|
-
ANDERSON, Benedict. 1991. Imagined Communities. London: Verso.
-
BADE, Klaus J. 2004. Evropa v pohybu. Evropské migrace dvou staletí. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
CASTLES, Stephen. Ethnicity and Globalisation: From Migrant Worker to Transnational Citizen. London: Sage.
-
DELANTY, Gerard. 2002. Citizenship in a global age. Buckingham: Open University Press.
-
HANDLIN, Oscar. 1962. The Newcomers. New York: Anchor Books.
-
PARK, E. Robert; BURGESS, W. Ernst; MCKENZIE, D. Roderick. 1967. The City. Suggestions for the investigation of human behavior in urban environment. Chicago: Chicago University Press.
-
SCHULZE, Hagen. Stát a národ v evropských dějinách. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
WESTWOOD, Sallie; PHIZACKLEA, Annie. 2000. Trans-nationalism and the Politics of Belonging. London, New York: Routledge.
|