Vyučující
|
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura kursu: 1) Úvod a opakování - co studujeme, když studujeme média? 2) Paradigmata studia médií 3) Interdisciplinarita studia médií 4) Školy studia médií 5) Výzkum médií: základní logika a pojmy 6) Výzkum médií: výzkumné nástroje a techniky 7) Výzkum médií: výzkumné tradice 8) Média a společnost: funkcionalismus 9) Média a společnost: konstruktivismus 10) Média a kultura: kritické teorie a populární kultura 11) Mediální instituce: normativní teorie médií, vlivy vně a uvnitř mediální organizace 12) Mediální instituce: politická ekonomie médií, veřejnoprávnost, občanská žurnalistika 13) zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámení se základními charakteristikami mediální komunikace jako jednoho ze základních typů komunikace. V tomto smyslu přímo navazuje a rozvíjí poznatky zejména z disciplín Úvod do studia médií, Úvod do studia komunikace. Mediální komunikace je vnímána jako specifický a mnovrstevný proces, jenž je součástí širších struktur společnosti a kultury, a který je jimi ovlivňován a současně je sám ovlivňuje. V první části se studenti seznámí se základními pojmy, spojenými s procesem mediální komunikace, způsobem a možnostmi jejich využití pro popis mediální komunikace. Základní teoreticko-metodologické zakotvení bude vymezeno ve vazbě na poznatky, teorie a metody dalších sociálněvědních a humanitních disciplín. Ve druhé části bude pozornost věnována jednotlivým segmentům procesu mediální komunikace a způsobům jejich "uchopení" z hlediska hlavních teoretických a analytických přístupů.
Student získá znalosti o oblasti médií a komunikace. Dále: - bude schopen zařadit své znalosti o médiích do širších oborových souvislostí, - bude schopen vnímat své znalosti o médiích v mezinárodním kontextu, - získá základní vědomosti a metody analýzy médií coby organizací, obsahů a publik, - bude schopen analyzovat a kriticky reflektovat pozici médií v životě jedince i celé společnosti, a to i v historických souvislostech.
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem (včetně zahraničních)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
k zápočtu: - účast na výuce (max. 2 absence) s předcházející přípravou - 80% úspěšnost v průběžných testech ověřujících znalosti ze zadané četby - 80% úspěšnost v závěrečném zápočtovém testu
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Media analysis techniques. London 1998.
-
Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno 2003.
-
DeFleur, M. - Ballová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha 1996.
-
Dominick, J. R. The dynamics of mass communication. McGraw-Hill: London 1993.
-
Fiske, J. Introduction to communication studies. London 1992.
-
Livingstone, S. Making sense of television. London 1998.
-
McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
Schudson, M. Sociology of news. W. W. Norton company. 2003.
-
Volek, Jaromír - Jirák, Jan - Köpplová, Barbara. (2006). "Mediální studia: východiska a výzvy.". Pp. 8-20 in Mediální studia 1 (1).
-
Volek, Jaromír. (2003). "Mediální studia mezi kritikou ideologie a kritikou informace.". Pp. 11-34 in Média a realita 1. Brno: Masarykova universita v Brně.
|