Vyučující
|
-
Kňažek Gabriel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie a media/komunikace - psychologie médií komunikace. 2.Percepce a apercepce ? svět jako mentální skutečnost/svět jako komunikovaná reprezentace. Psychologická relativita faktu. 3. Poznávání, hodnocení, habituace, potřeby. Prožívání ? vnitřní svět subjektu ? a jeho artikulace v komunikaci. 4. Typy chování ? epistemické a enigmatické chování v komunikaci a v kultuře (Madsen). 5. Temperament a proces hodnocení. Poruchy hodnocení (Harris, Vondráček). 6. Motivace, emoce, city, postoje jako nástroje komunikačního působení. 7. Verbální a neverbální chování v komunikaci (chápání, simulace a frustrace). 8. Konformita a sugestibilita verbalizace mentálního prostředí subjektu. (Grác) 9. Dítě ? dospělý ? rodič. Berneho schéma formace nevědomí (Berne, Harris); vliv nevědomí na komunikaci/nevědomá komunikace. 10. Psychogeneze dítěte ? Piagetův model utváření, tvorba reprezentací v mysli a nabývání jazyka (Rybár). 11. Freudovo schéma nevědomí. Feminizmus a antifeminizmus v psychologii masy (Horneyová). Psychologie masy a masová komunikace. 12. Intelekt a fakt jako psychologické atributy chápání, prožívání a komunikování skutečnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit posluchače se základními pojmy a problémy psychologie mediální komunikace, aby získali přehled o nejvýznamnějších psychologických teoriích, které mají k problematice mediální komunikace nějaký vztah. Kurs je zaměřen na poznání psychologických mechanismů vnímání, hodnocení a mediálního působení různých úrovní (od bilaterální komunikace po masovou multimedializaci).
Student získá přehled o nejvýznamnějších psychologických teoriích, které mají k problematice mediální komunikace nějaký vztah.
|
Předpoklady
|
Schopnost práce s odborným textem, včetně textů anglických.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Seminární práce
- aktivní účast na semináři - vypracování eseje - prezentace vybraného tématu - úspěšná ústní zkouška ve formě kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Drapela Viktor J. (2003). Přehled teorií osobnosti.. Praha.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
VYBÍRAL, Z. (1997). Úvod do psychologie komunikace.. Hradec Králové.
-
Z. Vybíral. (2000). Psychologie komunikace. Portál, Praha.
|