Vyučující
|
-
Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociologické koncepty integrace. 2. Migrační fáze, fáze zabydlování. Domov jako sociologická kategorie. 3. Koncept integrace imigrantů: první vlna asimilacionismu. 4. Koncept integrace imigrantů: druhá vlna asimilacionismu. 5. Koncept integrace imigrantů: segmentarizovaná integrace. 6. Koncept integrace imigrantů: transnacionální a občanská integrace. 7. Systémová integrace imigrantů: dimenze integrace. 8. Jak měřit integraci? 9. Státní myšlení a politický diskurz: integrační politiky. 10. Sociální integrace imigrantů. 11. Výzkumy integrace. 12. Dilemata integrace a multikulkturalismu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty s vývojem konceptu integrace v rovině sociální a systémové a představit jeho utváření v rámci sociálních věd na příkladu integrace migrujících. Kurs se systematicky zabývá tím, co se odehrává v poslední fázi migrace tj. v okamžiku zabydlování se a jaké procesy (integrace/exkluze) a fenomény toto začleňování provází. Koncept integrace imigrantů se utvářel pod silným vlivem asimilacionismu, na základě něhož lze identifikovat čtyři etapy formování konceptu: první vlna asimilacionismu, druhá vlna asimilacionismu, segmentarizovaná integrace a transnacionální a občanská integrace. Registrujeme v nich posun od asimilace k přístupu, který zachovává možnost začleňování migrujících do rozmanitých referenčních rámců. Složitost uchopení sociální integrace pramení z překrývajících se nacionalizovaných a de-nacionalizovaných logik. Metodologický nacionalismus opírající se o centralizovanou ústřední solidaritu s limitovanými inkluzivními mechanismy, předurčenými konceptem formálního občanství a kulturní zakotveností politické identity, se prolíná s metodologickým světoobčanstvím de-centralizovaných solidarit, vycházejících z koncepce participativního občanství a transkulturní mnohosti. Dále se kurs zaměřuje na sociální a systémovou rovinu integrace (dimenze, indikátory, integrační politiky) a přináší informace o výsledcích sociologických výzkumů.
Kompetence v rozsahu cíle předmětu. Student bude umět vyložit vývoj konceptu asimilace a integrace a definovat základní migrační jevy. Bude ovládat základní koncepty integrace a umět je aplikovat na aktuální společenské jevy a situace.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
|
Doporučená literatura
|
-
ALEXANDER, Jeffrey C. 1988. "Core Solidarity, Ethnic Outgroup, and Social Differentiation." In Alexander, C. Jeffrey. Action and Its Environments. New York: Columbia University Press.
-
BARŠA, Pavel. 1999. Politická teorie multikulturalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury..
-
BOSSWICK, Wolfgang; HECKMANN Friedrich. 2006. Integration of migrants: Contribution of local and regional authorities [online]. European Foundation for Improvement of Living nad Working Conditions (cit. 2008-03-10). Dostupný z: http://www.eurofound.europa.eu/publications/htmlfiles/ef0622.htm.
-
DURKHEIM, Émile. 2004. Společenská dělba práce. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
-
HABERMAS, Jürgen. 1998. The Inclusion of the Other. Cambridge: MIT Press..
-
MARADA, Radim. Etnická různost a občanská jednota. Brno: CDK. 2006..
-
PARSONS, Talcott. 1951. The Social System. London: Routledge & Paul.
-
TEMELOVÁ, Jana; SÝKORA, Luděk. 2005. Prevence prostorové segregace. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Ministerstvo pro místní rozvoj.
|