Předmět: Nová média a kyberkultura

« Zpět
Název předmětu Nová média a kyberkultura
Kód předmětu KZU/NMKM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Libicher Miroslav, Mgr.
Obsah předmětu
1. Co je médium. Klasická, elektronická a digitální média. Problematika nových médií. 2. Virtuální realita - definice, klasifikace, historie, kyberprostor. 3. Internet jako médium. Dynamický obsah média. Sémantický web. 4. Kyberkultura. 5. Netart. 6. Textové struktury - historie, vývoj, textové struktury elektronického věku. 7. Hypertext - definice, historie, vývoj. 8. Vliv hypertextu na kognitivní funkce člověka. 9. Elektronická literatura: klasický hypertext, multimediální literatura, hypermédia. 10. Experimentální literatura a hypertext, typografické experimenty (PDFart, texty v 3D prostředí). 11. Kolaborativní literatura, weblog, e-mail, chat, wiki. 12. Umělá inteligence, chatbot, zpracování přirozeného jazyka, sémantické sítě. 13. Jazyk nových médií. Remediace tradičních médií. Estetické aspekty produktů nových médií. 14. Internetová žurnalistika - charakteristika, historie, vývoj.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty s problematikou nových médií se zaměřením na textový aspekt a s pojmy s ní související - virtuální realita, kyberkultura, netart ad. Budou konfrontovány textové struktury klasické a elektronické, na vývoji textových struktur budeme sledovat jejich vztah k technologiím a proměnám směrem ke globální společnosti. Budou charakterizovány základní principy internetové žurnalistiky.
Student se seznámí s problematikou nových médií se zaměřením na textový aspekt a s pojmy s ní související.
Předpoklady
minimálně mírně pokročilá práce s ICT (práce v textovém editoru, vyhledávání na internetu, e-mail,práce s grafickými editory, prezentačním softwarem)

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Podmínky pro udělení zápočtu (kolokvia): studenti zpracují úkoly zadané v rámci seminářů a obhajují závěrečný projekt.
Doporučená literatura
  • Castells, M. The Internet galaxy. Reflections on the Internet, business, and society. Oxford 2001.
  • Landow, G.P. Hypertext 2.0: Convergence of contemporary literary theory and technology. Baltimore 1997.
  • Levinson, P. Digital McLuhan, A Guide To The Information Millenium, London 1999.
  • Lévy, P. Kyberkultura, Praha 2000.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991..
  • Negroponte, N. Digitální svět, Praha 2001.
  • Shields, R. Cultures of Internet. Virtual spaces, real histories, living bodies. London 1996.
  • Webster, F. Theories of the information society. London 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -