Vyučující
|
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Ryšavý Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Program předmětu: 1. Základní oblasti výzkumu mediální komunikace. Komerční versus akademický výzkum. Postup výzkumného projektu. 2. Metody sběru dat o lidech: kvantitativní přístupy. Dotazníkové šetření. 3. Metody sběru dat o lidech II: kvalitativní přístupy. Hloubkový rozhovor. Zúčastněné pozorování. 4. Kvantitativní a kvalitativní výzkum mediálních obsahů: Berelsonova obsahová analýza, sémiotická analýza. 5. Výzkum veřejného mínění. Prezentace výzkumů v médiích. 6. Studentské prezentace výzkumných projektů s rozpravou. Seznam literatury: Angová, I. (1991) Desperately Seeking the Audience. Routledge. Barthes, R. (2004) Mytologie. Dokořán. Berger, A. A. (1991) Media Analyses Techniques. SAGE. Disman, M. (1993) Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. Doyle, G. (2002) Understanding Media Economics. SAGE. Eco, U. (2005) Meze interpretace. Karolinum. Fairclough, N. (2003) Analysing Discourse. Textual Analyses for social research. Routledge. Hansen, A., Cottle, S., Negrine, R. Newbold, Ch. (1998) Mass Communication Research Methods. Hendl, J. (2009) Kvalitativní výzkum. Portál. Krueger, R. A., Caseyová, M. A. (2000) Focus groups: A practical guide for applied research. SAGE. McQuail, D. (1997) Audience Analyses. SAGE. Sedláková, R. (2015) Výzkum médií. GRADA. Trampota, T., Vojtěchovská, M. (2010) Metody výzkumu médií. Portál Wimmer, R. D., Dominick, J. R. (2006) Mass Media Research. An Introduction.Thomson.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět studenty seznámí se základními metodami výzkumu mediální komunikace. Studenti si osvojí metodiku výzkumu tří hlavních oblastí zkoumání médií: 1) výzkumu mediálních organizací, 2) výzkumu mediálních obsahů a 3) výzkumu mediálních publik. Po absolvování předmětu budou studenti schopni aplikovat základní techniky výzkumu mediální komunikace používané v akademickém prostředí a porozumí technikám stávajících komerčních výzkumů médií. Cílem disciplíny je tak seznámit posluchače s metodologií v kvantitativním a kvalitativním mediálním výzkumu. Navíc je znalost metodologie výzkumu nezbytnou podmínkou úspěšného pochopení výsledků výzkumů, s nimiž se bude absolvent oboru ve své praxi běžně setkávat.
Student získá dovednost realizace výzkumného projektu v oblasti mediálních studií.
|
Předpoklady
|
Absolvování kursu MTV1. Základní znalost metodologie sociálních věd a schopnost číst v anglickém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Kritéria hodnocení předmětu: - Prezentace některé z vybraných metod 20 % - Návrh výzkumného projektu a jeho obhajoba 40 % - Závěrečný test 40 %
|
Doporučená literatura
|
-
Adams, K. A., & Lawrence, E. K. Research methods, statistics, and applications.
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Disman, M. 1993: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum..
-
Fay. 2002: Současná filozofie sociálních věd. Praha: Slon..
-
Fiske, J. Introduction to communication studies. London 1992.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Kerlinger, F. N. 1972: Základy výzkumu chování. Praha: Academia..
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Margolis, E., & Pauwels, L. The SAGE handbook of visual research methods.
-
Morgan, D. L. Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach.
-
Noelleová, E. Výzkum veřejného mínění. Úvod do metod demoskopie. Praha 1968.
-
Popper, K. R. 1997: Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh. .
-
Trampota, T. - Vojtěchovská, M. 2010: Metody výzkumu médií. Praha: Portál..
|