Předmět: Mediální gramotnost a socializace: metodika mediální výchovy

« Zpět
Název předmětu Mediální gramotnost a socializace: metodika mediální výchovy
Kód předmětu KZU/MMVMN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. setkání: Úvod do kurzu (cíl, průběh, zakončení). Základní terminologie. 2. setkání: Média ve společnosti a jedinec: mediální socializace - výchovné a vzdělávací aspekty médií. 3. setkání: Široký rámec mediální výchovy: Teorie mediální pedagogiky I. - historický kontext, vznik a vývoj, mezinárodní srovnání, základní koncepty. 4. setkání: Teorie mediální pedagogiky II: mediální gramotnost - základní kompetence pro život v současné společnosti. 5. setkání: Praxe mediální pedagogiky I: mediální didaktika - jak učit (s) médii (historie, různost přístupů, ICT ve vzdělávání). 6. setkání: Praxe mediální pedagogiky II: mediální výchova ve škole - jak učit o médiích (vývoj, česká koncepce). 7. setkání: Praxe mediální pedagogiky III: metody mediální výchovy - jak realizovat MV ve škole (způsoby realizace, projekt, zapojení do různých předmětů, ?). 8. setkání: Mediální výchova/socializace mimo kontext školy (rodina, mimoškolní a další výchovná zařízení). 9. setkání: Příprava vlastního mediálně-výchovného projektu (praktického, výzkumného) 10. setkání: Zodpovědnost médií, veřejná kontrola médií, mediálně-pedagogické poradenské a kontrolní nástroje. 11. setkání: Mediální / mediálně-pedagogický výzkum a specifické cílové skupiny mediální výchovy (děti a mládež, vzdělávací a výchovné profese, senioři). 12. setkání: Prezentace a diskuse projektů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci kurzu bude jeho frekventantům/frekventantkám poskytnut široký - historický, teoretický, výzkumný a praktický - základ pro následující možnou vlastní realizaci mediální výchovy či vzdělávání a školení vzdělávacích praktiků a praktiček. Kurz bude navazovat na již získané znalosti o médiích ve společnosti a bude rozvíjet pedagogickou dimenzi přemýšlení o médiích. Cílem pak je vedle provedení komplexním polem, které lze odznačit souslovím "mediální pedagogika", rozvinout vysoký stupeň mediální gramotnosti a poskytnout k němu pedagogickou (sebe)reflexi. Tematicky se účastníci a účastnice kurzu seznámí s oblastí mediální pedagogiky (historickými kořeny sahajícími až k J. A. Komenskému, vývojem v zahraničí a u nás) a jejími dílčími oblastmi: socializace, didaktiky, výchovy (školní i mimoškolní) a výzkumu. Specifické těžiště bude kladeno na metody a možnosti realizace mediální výchovy v různých prostředích.
Studující získají teoretické, praktické a výzkumné znalosti z oblasti mediální pedagogiky, výchovy a socializace a vztahu médií a dětí. Získají také schopnosti pro vytváření a evaluaci praktických vzdělávacích metodik. V rámci seminární práce sami připraví buď mediálně-pedagogický projekt nebo koncept výzkumu v této oblasti. Svoji práci budou také prezentovat před ostatními a diskutovat s nimi.
Předpoklady
Předpokladem je zájem o roli médií ve společnosti a oblast socializace a vzdělávání.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test

Kurz je zakončen kolokviem. Podmínkami připuštění ke kolokviu jsou: - aktivita na seminářích, tím se rozumí participace na diskusích a vklad vlastních mediálních či pedagogických znalostí, - dále vypracování, prezentace a diskuse vlastního projektu. - Kolokvium bude pak realizováno formou testu (s otevřenými otázkami) zaměřeného na porozumění dané oblasti. Test bude vycházet z povinné literatury a informací získaných během prezenčních setkání.
Doporučená literatura
  • Hüther, J. & Schorb, B. (2004). Grundbegriffe Medienpädagogik. . München: KoPaed.
  • Mašek, J. - Sloboda, Z. - Zikmundová, V. (2010). Mediální pedagogika v teorii a praxi. Plzeň: ZČU.
  • Mičienka, M. - Jirák, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • Potter, James. (2010). Media Literacy. Sage.
  • Sloboda a kol. (2011). Mediální tvorba v kontextu vzdělávání. Brno: Barrister & Principal.
  • Vollbrecht, R. & Wegener, C. (ed.). (2010). Handbuch Mediensozialisation. . Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Wolek, J. (1999). Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny. In Sociální studia 4. Brno: FSS MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia maior (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -