Vyučující
|
-
Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Veselský Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia sociální a kulturní antropologie (SKA), předmět jejího zájmu, základní tematizace a klasifikace SKA. Místo SKA v systému věd. 2. Pojem kultura v SKA. Vývoj pojmu kultura. Axiologické, redukcionistické a antropologické pojetí kultury. Antropologické pojetí kultury: Kottak, Kroeber - Kluckhohn. 3. Metodologie SKA. Reálná kultura, ideální kultura, kulturní konstrukt. 4. Vznik a geneze SKA, předantropologické myšlení. 5. Vývoj SKA jako vědy: evolucionismus a difuzionismus, systémové přístupy - konfiguracionismus, výzkum osobnosti a kultury, klasický funkcionalismus. Hlavní postavy a témata. 6. Vývoj SKA jako vědy: strukturální antropologie, neoevolucionistická antropologie, kulturní ekologie, kulturní materialismus, školy nové etnografie - symbolická a kognitivní antropologie. Hlavní postavy a témata. 7. Vybraná témata SKA: kulturní etnocentrismus versus kulturní relativismus. 8. Vybraná témata SKA: kulturní změna (endogenní a exogenní). 9. Vybraná témata SKA: příbuzenské systémy (pokrevní, nepokrevní vztahy, příbuzenská terminologie). 10. Vybraná témata SKA: manželství z pohledu SKA a jeho funkce. 11. Vybraná témata SKA: komunikace a jazyk. 12. Etnomuzikologická přednáška. 13. Beseda s hostem (nebo rozšíření některého z přednáškových témat).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu Základy sociální a kulturní antropologie je zprostředkovat základní orientaci v sociální a kulturní antropologii jako holistické vědě o "těch druhých" a variabilitě lidské situace. Přiblížit její strukturu, stěžejní témata, metodologii, vývoj a vztah k ostatním humanitním disciplínám. Důraz bude kladen na seznámení se s odbornou terminologií, objasnění základních pojmů, které se váží k problematice kultury a společenskovědním oborům vůbec (kultura, kulturní změna, kulturní vývoj, kulturní etnocentrismus versus relativismus atp.), vždy však intencích kulturně antropologického myšlení. Kromě této základní orientace je hlavním cílem kurzu zdůraznit přesahy, které vyplývají z rozmanitého zvýznamňování kulturní reality jednotlivými kulturami, včetně z toho plynoucího poznání limitů našeho "vidění" světa.
Student se základně orientuje v sociální a kulturní antropologii jako vědě. Je schopen identifikovat její kořeny, vývoj a klíčová témata, včetně příkladů praxe. Rozumí antropologickému pojetí kultury a ovládá stěžejní odbornou terminologii (kulturní etnocentrismus vs. kulturní relativismus, biologický vs. kulturní determinismus etc.). Je schopen tyto poznatky vztáhnout ke svému hlavnímu studijnímu oboru.
|
Předpoklady
|
Vzhledem k tomu, že se jedná o základní a úvodní kurz, nejsou stanoveny žádné předchozí předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast v hodině, plnění zadaných úkolů, zejména studium vybrané základní literatury, minimální průměrná 70% úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Augé, M.:. Antropologie současných světů. Brno 1999.
-
Budil, I. T.:. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha 1995..
-
Budil, I.T. (2007). Za obzor Západu.. Praha.
-
Copans, J.:. Základy antropologie a etnologie. Praha 2001..
-
Geertz, C.:. Interpretace kultur. Praha 2000..
-
Lavenda, R. H., Schultz, E. A. (2010). Core Concepts in Cultural Anthropology.. New York.
-
Moore, J. D. (2012). Visions of Culture.. Maryland.
-
Murphy, R. F.:. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha 1998..
-
Perry, R. J. (2003). Five Key Concepts in Anthropological Thinking.. New Jersey.
-
Soukup, V:. Přehled antropologických teorií kultury. Praha 2000..
|