Vyučující
|
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do kurzu (cíl, průběh, zakončení). Základní terminologie. 2. Historické a oborové kontexty: Literární teorie a feministická literární analýza. Kulturní antropologie. Interpretativní obrat a sociální konstruktivizmus. 3. Genderově- a feministicko-kritické kontexty. Dvojí morálka, genderová smlouva. 4. Genderová lingvistika v zahraničí (anglofonní země, Německo a Rakousko) a u nás. 5. Jazyk jako ideologie - příroda, přirozené, biologie a genetika jako velké narativy. 6. Gender / rod v českém jazyku - gramatické rody, generické maskulinum, specifika lexika. 7. Jazyk ve škole a jazyk učebnic jako tvůrce určitého obrazu světa 8. Média, jazyk a gender - genderované jazykové aspekty médií. 9. Jazyk a sexualita mužů a žen - jazyk o sexu(alitě), jazyk při sexu. 10. Sexuální menšiny v jazyce - jak se mluví o jiných sociálních skupinách? 11. Gay-speak jako specifický sociolekt a mechanizmus sub-kulturní soudržnosti a ochrany proti "vnějšímu nepříteli". 12. Diskuse seminárních prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače a posluchačky se základními premisami oblasti genderové lingvistiky a tím, jak se u nás, ale i v cizích jazycích gender v jazyce a komunikaci projevuje. Kromě vnímání toho, jak se jazykem konstruují obrazy mužů a žen, se budeme zabývat i oblastí sexuality a také sexuálních menšin v jazyce. Hlavní kompetencí získanou v kurzu tedy nebudou faktografické znalost, ale měla by jí být senzitivita ke genderovým tématům a k nim se vážícím jazykovým projevům, především těm, které vytvářejí nerovný obraz a vnímání některé ze skupin obyvatelstva. Kurz bude postaven na čtení, analýze a diskusi textů.
Student(ka) se naučí práci s textem; kritické analýze sociálních fenoménů (skrze analýzu jazyka); osvojí si metody ideologické a členská kategorizační analýzy; získá genderovou senzitivitu.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se základní vzhled o sociálně-vědní terminologie. Předchozí absolvování nějakého z úvodových genderových kurzů (Feministická kritika nebo Genderové identity) a úvodu do studia komunikace jsou výhodou. Student(ka) by měl(a) být obeznámen(a) s tím, co je gender, vnímat sociální nerovnosti, vycházející s povědomí o kritických teoriích společnosti (např. frankfurtská, birminghamská škola, feministické teorie) a tzv. lingvistickém obratu (včetně základní znalosti strukturalismu a post-strukturalismu, etnometodologie, symbolického interakcinismu a foucaultovskou teorií diskurzu).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Kurz je zakončen kolokviem. Podmínkami připuštění ke kolokviu (zápočet) jsou: aktivita na seminářích, tím se rozumí participace na diskusích a plnění úkolů. Kolokvium bude pak realizováno formou odborné statě na vlastní zvolené téma, fenomén nebo jev s analýzou jeho jazykových, sociálních a genderových aspektů, zapojení výzkumných poznatků či srovnání (s jinými autory, teoriemi, cizími jazyky) je více než vítáno.
|
Doporučená literatura
|
-
Cameron, D. & Kulick, D. (2003). Language and Sexuality. Cambridke Uni Press.
-
Jarkovská, Lucie . (2004). 'Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností'. in Nosál, Igor. Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství.. Brno, Barrister&Principal.
-
Oates-Indruchová, L., & Hájková, H. (1998). Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Plummer, Kenneth. (2004). ?An invitation to a sociology of stories? in Telling Sexual Stories. . Routledge.
-
Ranzetti, J. & Curran, D. (2003). Ženy, muži a společnost. . Praha, Karolinum.
-
Simpson, Paul. (1995). Language, Ideology and Point of View. Routledge.
-
Tannen, Deborah. (1995). Ty mi prostě nerozumíš. Praha, Mladá fronta.
-
Valdrová, Jana . (2006). ?Ženy a muži v jazyce. Generické maskulinum? & ?Na cestě k genderově korektnímu jazyku?. in Gender a společnost. . Ústí nad Labem, PdF UJEP.
|