Vyučující
|
-
Jansová Iveta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. ÚVODNÍ HODINA: PROČ CHCEME MLUVIT KULTIVOVANĚ? TEORIE MLUVY 2. INTERPRETACE SLOVA A CHÁPÁNÍ DECHU A. NÁŠ MLUVNÍ PROJEV B. 1. METODICKÁ ŘADA (OD DECHU KE ZPÍVANÉMU TÓNU) 3. INTERPRETACE SLOVA A CHÁPÁNÍ DECHU 2 A. 2. METODICKÁ ŘADA (OD ZPÍVANÉHO TÓNU KE ZNĚLÉ MLUVĚ) B. SEDMERO PŘÍJEMNĚ ZNĚJÍCÍ A SROZUMITELNÉ MLUVY 4. DECHOVÁ, HLASOVÁ A ARTIKULAČNÍ CVIČENÍ 1 A. POKRAČOVÁNÍ SEDMERA 5. ÚKOL 1 6. DECHOVÁ, HLASOVÁ A ARTIKULAČNÍ CVIČENÍ 2 A. DOKONČENÍ SEDMERA B. DO TÉTO HODINY MUSÍ MÍT VŠICHNI ZKONZULTOVANÝ ZÁVĚREČNÝ TEXT C. ÚKOL 2 (HLAVOLAMY NA PROCVIČENÍ) 7. DECHOVÁ, HLASOVÁ A ARTIKULAČNÍ CVIČENÍ 3 A. HERECKÉ MINIMUM B. GRAMATIKA VS. MLUVA 8. ŘEČ TĚLA 9. PROCVIČOVÁNÍ PROJEVU PROFESIONÁLNÍCH MLUVČÍCH 10. PROCVIČOVÁNÍ PROJEVU PROFESIONÁLNÍCH MLUVČÍCH 2 11. PROJEV PROFESIONÁLNÍCH MLUVČÍCH PODROBEN ZKOUŠCE 12. PROJEV PROFESIONÁLNÍCH MLUVČÍCH PODROBEN ZKOUŠCE 2
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurs je rázu praktického, zaměřuje se na zlepšení a kultivaci hlasového projevu studentů. V počátečních hodinách se kurz věnuje správnému dýchání, které je pro kultivovaný jazykový projev nezbytné a bohužel mnohdy zanedbávané. Skrze praktická cvičení se studenti seznámí nejen se správnými technikami dýchání, ale také se správnou výslovností, rázováním, ovládáním tempa řeči apod. Na konci kurzu by měli být jeho účastníci schopni svůj hlasový nástroj vědomě a dobře užívat, což by měla být obecná podmínka pro jakoukoli audiovizuální práci v médiích.
Cílem kurzu je tedy studenty a studentky vybavit sumou vědění a schopností, která jim umožní se kvalitně vyjadřovat a užívat svůj hlas podle intencí a potřeb. Budoucí pracovník v oblasti médií by měl být schopen disponovat mluvním projevem na takové úrovni, aby jeho promluvy byly srozumitelné a příjemně znějící.
|
Předpoklady
|
Dporučuje se před zahájením kurzu absolvovat tyto předmět Současný český jazyk (KZU/SCJB2).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. 80% účast na přednáškách a aktivita v hodinách (možné 2 absence) 2. závěrečný přednes předem schváleného textu (publicistický).
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠEK, J. Kultura a technika mluvené řeči. Zlín: UTB, 2003.
-
Harvey, Ch. (1994). Jak vystupovat na veřejnosti a získávat důvěru posluchačů.. Praha: Management Press.
-
HŮRKOVÁ, J. (1995). Česká výslovnostní norma.. Praha: Scientia.
-
LEWIS, D. (1995). Tajná řeč těla. Praha 1994. Praha : Victoria Publishing.
-
PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994..
|