Předmět: Studia fanouškovství: fan studies

« Zpět
Název předmětu Studia fanouškovství: fan studies
Kód předmětu KZU/FSM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Jansová Iveta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
První blok (2x 90 minut) 1. Seznámení s kurzem; podmínky ukončení: a. 80% docházka b. splnění zápočtu (bude upřesněno na hodinách) 2. Media audience: historie vnímání publika, fáze publika, etnografické výzkumy publika Druhý blok (2x 90 minut) 4. Fan / fanoušek: etymologie pojmu, kdo je fanoušek, historie vnímání fanoušků, diferenciace fanoušků a jejich aktivit 5. Fanouškovství a fandom: fanouškovské aktivity a projevy Následuje běžná týdenní výuka: 6. Fanspeak: specifický jazyk fanoušků a jeho moc inkluze a exkluze; fanouškovský slovníček 7. Fanouškovská tvorba / fan fiction: důvody tvorby; typy fan fiction; Fan fiction: fem/slash (nejpůvodnější druh fan fiction a jeho vývoj - homoerotické párování dvou mužů; praktická část - čtení fan fiction a diskuse + porovnávání původního a fanonického textu) 8. Fan art: vizuální zpracování fan fikce, obrazy a videa; cosplay 9. Kanonicko-fanonická konverzace: případ fanouškovského aktivismu 10. Hudební fandomy 11. Fandom(y): konkrétní a praktické představení jednotlivých fandomů navázaných na určité mediální produkty (Faberry, Rizzles, SwanQueen atp.) 12. Kulturální studia a reflexe fanouškovství

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Kurs se zaměřuje na specifické vnímání mediálních obsahů, kterým je příjem fanouškovský. Studia fanouškovství jsou již značně rozšířenou výzkumnou oblastí, v českém prostředí prozatím nemající podobu etablovaného samostatného oboru. Kurs se snaží reflektovat studia fanouškovství jako svébytnou disciplínu, představuje studentům a studentkám její unikátnost a otevírá prostory novému bádání. V návaznosti na tradici oboru audience studies (výzkumů publik) představuje fanouška jako originálního příjemce, pozastavuje se u jeho současné pozice (potenciálního) spolutvůrce mediálních obsahů. Dále ukotvuje fanouškovské autorské práce jako významově vyjednávané texty, o nichž mnozí příjemci diskutují s původními tvůrci mediálních obsahů, a poukazuje na novátorské autorské práce samotných fanoušků v kontextu jejich původní inspirace v mediální sféře. Cílem kursu je studenty a studentky vybavit sumou vědění, která se úzce váže k oborům kulturální studia a mediální studia, a zároveň je přimět k tomu, aby toto vědění byli schopni kriticky reflektovat, a tedy využít pro svou další studijní či pracovní činnost.
Cílem kursu je studenty a studentky vybavit sumou vědění, která se úzce váže k oborům kulturální studia a mediální studia (stejně tak ale na studia filmová a televizní či herní), a zároveň je přimět k tomu, aby toto vědění byli schopni kriticky reflektovat, a tedy využít pro svou další studijní či pracovní činnost.
Předpoklady
Aktivní účast na hodinách, 80% docházka (v případě absence na 1 ze 2 bloků na začátku semestru již není možné chybět), čtení zadané literatury.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • ABERCROMBIE, M. a LONGHURST, B. Audiences: a sociological theory of performance and imagination. London, England : SAGE, 1998. 197 s..
  • Dicks, B., Mason, B., Coffey, A., & Atkinson, P. Qualitative research and hypermedia: ethnography for the digital age.
  • EVANS, A. The Global Playground: Fan Fiction in Cyberspace. Roehampton University, 2006..
  • HERZING, M. J. The internet world of fan fiction. Richmond, Virginia: Virginia Commonwealth University. 2005. 105 s..
  • JENKINS, H. Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. Studies in culture and communication. New York:Routlege, 1992. 343 s. ISBN 0-415-90571-0..
  • Kozinets, R. V. Netnography: redefined.
  • Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
  • Salmons, J. Qualitative online interviews: strategies, design, and skills.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Zeller, F., Ponte, C., & O'Neill, B. Revitalising audience research: innovations in European audience research.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -