Předmět: Analytický seminář

« Zpět
Název předmětu Analytický seminář
Kód předmětu KZU/ASM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Sedláček Štěpán, Mgr.
Obsah předmětu
1. obsahová analýza ? teorie a metoda: definování výzkumné metody, teoretických základů obsahové analýzy 2. datová struktura a kódovací kniha ? vytvoření datové struktury, definování sledovaných kategorií (relevance, tematická struktura, databáze subjektů, atd.) 3. výběr zkoumaných mediálních textů ? výběr relevantního vzorku pro srovnávací kvantitativní výzkum televizního zpravodajství celostátních českých televizí 4. kódování a číselníky ? zahájení kódování, doplňování datové struktury a kódovací knihy 5. kódování a kompletace dat ? dokončení kódování, validita a reliabilita dat, kontrola dat 6. interpretace dat ? vytvoření struktury závěrečného výstupu, tvorba prezentace a interpretace výsledků 7. závěrečná zpráva a prezentace výsledků výzkumu 8. zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po nezbytném teoretickém vymezení metody obsahové analýzy bude kurz prakticky zaměřen na vytvoření srovnávací analýzy televizního zpravodajství. Analytický seminář bude návaznými kroky, které odpovídají tématům jednotlivých seminárních setkání, postupovat až k samotné prezentaci zjištěných výsledků, interpretaci dat a technickému, grafickému a textovému zpracování analýzy. Předmětem obsahové analýzy bude kvantitativní srovnání konkrétní medializované události, přičemž zkoumanými mediálními texty budou zpravodajské relace tří českých celoplošných televizních stanic ? televize veřejné služby ČT a její Události, Televizní noviny TV Nova a Zprávy TV Prima. Studenti tak dostanou možnost z určitého úhlu pohledu zkoumat rozdíly v komerčním i veřejném zpravodajství a na pozadí teoretických znalostí z ostatních kurzů studijního programu interpretovat získaná data a případně později aplikovat vytvořenou metodu na mediální texty zkoumané při diplomové práci.
Aplikovat kvalitativní, kvantitativní a komparativní výzkumné metodologie a techniky sběru empirických dat v komunikačním a mediálním výzkumu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Zápočet: Aktivní podíl studenta na kvantitativním výzkumu. Včasné plnění zadaných úkolů. Spolupráce na vytvoření metodiky, definování klíčových pojmů výzkumu, kvalitní a přesné kódování analyzovaných mediálních textů. Prokázání teoretických a metodologických znalostí zjišťovaných pomocí zápočtového testu. Účast na seminářích (75 %). Kolokvium: Odevzdání výzkumné zprávy ve formátu Word nebo PowerPoint, osobní prezentace a obhajoba provedeného výzkumu.
Doporučená literatura
  • Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
  • Burešová, Zdenka. Prostor vymezený mrtvým. Vývoj zpravodajství Lidových novin o obětech války v Iráku. In Kultura ? Média ? Komunikace 1/2009: Spektákl, mizející realita a (ne)bezpečí informací. Diskurs(y) o diskursu. Olomouc, 2009. UP v Olomouci..
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
  • Margolis, E., & Pauwels, L. The SAGE handbook of visual research methods.
  • Morgan, D. L. Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach.
  • Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Schulz, Winfried; Scherer, Helmut; Hagen, Lutz; Reifová, Irena; Končelík, Jakub. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha, 2004. Karolinum..
  • Trampota, Tomáš; Vojtěchovská, Martina. Metody výzkumu médií. Praha, 2010. Portál..
  • Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -