Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. obsahová analýza ? teorie a metoda: definování výzkumné metody, teoretických základů obsahové analýzy 2. datová struktura a kódovací kniha ? vytvoření datové struktury, definování sledovaných kategorií (relevance, tematická struktura, databáze subjektů, atd.) 3. výběr zkoumaných mediálních textů ? výběr relevantního vzorku pro srovnávací kvantitativní výzkum televizního zpravodajství celostátních českých televizí 4. kódování a číselníky ? zahájení kódování, doplňování datové struktury a kódovací knihy 5. kódování a kompletace dat ? dokončení kódování, validita a reliabilita dat, kontrola dat 6. interpretace dat ? vytvoření struktury závěrečného výstupu, tvorba prezentace a interpretace výsledků 7. závěrečná zpráva a prezentace výsledků výzkumu 8. zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po nezbytném teoretickém vymezení metody obsahové analýzy bude kurz prakticky zaměřen na vytvoření srovnávací analýzy televizního zpravodajství. Analytický seminář bude návaznými kroky, které odpovídají tématům jednotlivých seminárních setkání, postupovat až k samotné prezentaci zjištěných výsledků, interpretaci dat a technickému, grafickému a textovému zpracování analýzy. Předmětem obsahové analýzy bude kvantitativní srovnání konkrétní medializované události, přičemž zkoumanými mediálními texty budou zpravodajské relace tří českých celoplošných televizních stanic ? televize veřejné služby ČT a její Události, Televizní noviny TV Nova a Zprávy TV Prima. Studenti tak dostanou možnost z určitého úhlu pohledu zkoumat rozdíly v komerčním i veřejném zpravodajství a na pozadí teoretických znalostí z ostatních kurzů studijního programu interpretovat získaná data a případně později aplikovat vytvořenou metodu na mediální texty zkoumané při diplomové práci.
Aplikovat kvalitativní, kvantitativní a komparativní výzkumné metodologie a techniky sběru empirických dat v komunikačním a mediálním výzkumu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Zápočet: Aktivní podíl studenta na kvantitativním výzkumu. Včasné plnění zadaných úkolů. Spolupráce na vytvoření metodiky, definování klíčových pojmů výzkumu, kvalitní a přesné kódování analyzovaných mediálních textů. Prokázání teoretických a metodologických znalostí zjišťovaných pomocí zápočtového testu. Účast na seminářích (75 %). Kolokvium: Odevzdání výzkumné zprávy ve formátu Word nebo PowerPoint, osobní prezentace a obhajoba provedeného výzkumu.
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Burešová, Zdenka. Prostor vymezený mrtvým. Vývoj zpravodajství Lidových novin o obětech války v Iráku. In Kultura ? Média ? Komunikace 1/2009: Spektákl, mizející realita a (ne)bezpečí informací. Diskurs(y) o diskursu. Olomouc, 2009. UP v Olomouci..
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
Margolis, E., & Pauwels, L. The SAGE handbook of visual research methods.
-
Morgan, D. L. Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach.
-
Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
Schulz, Winfried; Scherer, Helmut; Hagen, Lutz; Reifová, Irena; Končelík, Jakub. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha, 2004. Karolinum..
-
Trampota, Tomáš; Vojtěchovská, Martina. Metody výzkumu médií. Praha, 2010. Portál..
-
Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.
|