Předmět: Základy muzeologie

« Zpět
Název předmětu Základy muzeologie
Kód předmětu KVV/WZMUZ
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky muzeologie, muzeologie jako věda zabývající se fenoménem muzealizace. Rysy muzeálie. Historické projevy muzejního fenoménu, vývoj muzejních institucí, problematika sběratelství, motivace sbírkotvorné činnosti, definice muzea, muzejní typologie. Nástin teorie selekce, tezaurace a prezentace, vše s orientací na muzea umění. Role muzejního pedagoga v procesu muzealizace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 200 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty vod problematiky muzeologie, a to v kontextu muzejní pedagogiky. Muzeologie bude představena jako věda zabývající se fenoménem muzealizace, diskutovat se budou např. specifika muzeálie a role muzejního pedagoga v procesu muzealizace.
Absolvování předmětu obohatí teoretickou bázi profilu budoucího muzejního pedagoga a osvětlí mu jeho místo v procesu muzealizace i v rámci konkrétní muzejní instituce.
Předpoklady
Základní orientace v teorii a dějinách umění, zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Arendtová Hannah . (1984). Krize kultury. Praha.
  • Horáček Martin, Myslivečková Hana, Šobáňová Petra (eds.). (2008). Muzejní pedagogika dnes (sborník příspěvků). Olomouc.
  • Horáček Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno .
  • Jůva Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. Brno.
  • Kesner Ladislav. (2000). Muzeum umění v digitální době . Praha.
  • kol. autor. (1985). Muzea a galerie v ČR. Praha.
  • kol. autorů. (2007). Škola muzejní pedagogiky 1 - 7. Olomouc.
  • Stránský, Z. Z. (2005). Archeologie a muzeologie. Brno.
  • Stránský, Z. Z. (2000). Úvod do studia muzeologie . Brno.
  • Štěpánek Pavel . (2002). Obrysy muzeologie. Olomouc .
  • WAIDACHER, Friedrich . (1999). Príručka všeobeckej muzeológie. Bratislava.
  • Welsch W. . (1996). Naše postmoderní moderna . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr