Předmět: Jedinci se speciálními potřebami

« Zpět
Název předmětu Jedinci se speciálními potřebami
Kód předmětu KVV/WSPEC
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Práce s hendikepovanými osobami, dětmi cizinců a s národnostními menšinami. Různé typy hendikepu, specifika národnostních i jiných menšin v ČR. Základy komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního pedagoga. Orientace v základních pojmech speciální pedagogiky a multikulturní výchovy. Profesionální interpretace chování žáků a osob s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby, jejich původ, sociokulturní prostředí a přizpůsobení projektů těmto žákům a osobám. Možnost upevnění získaných poznatků během Praxe v galerijní instituci, dle možností muzea je možná příprava animace pro vybranou skupinu žáků s ohledem na výše zmíněné speciální vzdělávací potřeby.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je připravit studenty na práci s hendikepovanými osobami, dětmi cizinců a s národnostními menšinami a seznámit je se základy komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního pedagoga.
Absolvování předmětu studentům usnadní výkon profese muzejního pedagoga, který se při své činnosti setkává s nejrůznějšími skupinami návštěvníků, mezi nimiž mohou být hendikepované osoby, děti cizinců a národnostní menšiny.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogice, zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Balvín, J. (2004). Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha.
  • Francová, P. (2005). O čem se sní poslepu. Praha.
  • Hetová, L. (2007). Specifika a metody práce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc.
  • Janotová, N. (1999). Odezírání u sluchově postižených. Praha.
  • kol. autorů. (2005). Desatero kontaktu s osobami se zdravotním postižením. Olomouc.
  • kol. autorů. (2002). Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro středoškolské pedagogy . Praha.
  • Šišková, T. (2001). Menšiny a migranti v ČR. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr