Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Práce s hendikepovanými osobami, dětmi cizinců a s národnostními menšinami. Různé typy hendikepu, specifika národnostních i jiných menšin v ČR. Základy komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního pedagoga. Orientace v základních pojmech speciální pedagogiky a multikulturní výchovy. Profesionální interpretace chování žáků a osob s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby, jejich původ, sociokulturní prostředí a přizpůsobení projektů těmto žákům a osobám. Možnost upevnění získaných poznatků během Praxe v galerijní instituci, dle možností muzea je možná příprava animace pro vybranou skupinu žáků s ohledem na výše zmíněné speciální vzdělávací potřeby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 100 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenty na práci s hendikepovanými osobami, dětmi cizinců a s národnostními menšinami a seznámit je se základy komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního pedagoga.
Absolvování předmětu studentům usnadní výkon profese muzejního pedagoga, který se při své činnosti setkává s nejrůznějšími skupinami návštěvníků, mezi nimiž mohou být hendikepované osoby, děti cizinců a národnostní menšiny.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogice, zájem o předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Balvín, J. (2004). Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha.
-
Francová, P. (2005). O čem se sní poslepu. Praha.
-
Hetová, L. (2007). Specifika a metody práce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc.
-
Janotová, N. (1999). Odezírání u sluchově postižených. Praha.
-
kol. autorů. (2005). Desatero kontaktu s osobami se zdravotním postižením. Olomouc.
-
kol. autorů. (2002). Interkulturní vzdělávání - příručka nejen pro středoškolské pedagogy . Praha.
-
Šišková, T. (2001). Menšiny a migranti v ČR. Praha.
|