Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zásadní proměny výtvarné výchovy v uplynulých desetiletích. Projektová metoda, mezioborové vztahy v rámci uměleckých i mimouměleckých disciplín. Klíčové kompetence ve výtvarné výchově (školní vzdělávací programy v RVP), individualizace výukových metod učitele, koexistence různorodých přístupů k vedení dětského, resp. studentského výtvarného projevu ? posun k výrazově-reflexívní činnosti. Zdůraznění témat se sociálním podtextem, s environmentálním a ekologickým zaměřením a témat vztahujících se k problematice nových médií. Vztah výtvarné výchovy k tzv. vizuální komunikaci, proměny prezentace dětského a studentského výtvarného díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 100 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadními proměnami výtvarné výchovy v uplynulých desetiletích. Zdůrazněny budou např. proměny témat výtvarné edukace na témata se sociálním podtextem, s environmentálním a ekologickým zaměřením a témata vztahující se k problematice nových médií. Študenti budou diskutovat nad vztahem výtvarné výchovy k tzv. vizuální komunikaci a proměnami prezentace dětského a studentského výtvarného díla.
Nabyté znalosti studenti využijí ve vlastní praxi muzejního pedagoga, a to vzhledem k úzkému vztahu výtvarné a muzejní pedagogiky a k povaze exponátu muzea umění.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogice a teorii výtvarné výchovy, zájem o předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
kol. autorů. (2004). Výtvarná výchova a mody její komunikace. Sborník sympozia České sekce INSEA. Olomouc.
-
Babyrádová, H. (2002). Rituál, umění a výchova. Brno.
-
Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha.
-
Babyrádová Hana. (2007). Nové proudy ve výtvarné výchově. Olomouc.
-
Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově . Praha.
-
Slavík, J. (1997). Artefiletika. Praha .
-
Šobáňová, P. (2007). Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Olomouc.
|