Předmět: Proměny prezentace výtvarného umění

« Zpět
Název předmětu Proměny prezentace výtvarného umění
Kód předmětu KVV/WPROP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do diskursu teorie současného umění, výklad základních pojmů a uvedení širších souvislostí týkajících se smyslu umění v moderních interpretacích a přístupech (fenomenologickém, psychoanalytickém, sociologickém aj.) Filozofická reflexe přítomnosti. Aktivní uchopení, kritická analýza a interpretace projevů současné vizuální kultury. Důraz je kladen na samostatné studentovo hodnotící stanovisko, jeho schopnost tyto projevy formálně analyzovat a začlenit do širších významových souvislostí vizuální komunikace a její sociální funkce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do diskursu teorie současného umění a do širších souvislostí týkajících se smyslu umění v moderních interpretacích a přístupech (fenomenologickém, psychoanalytickém, sociologickém aj.). Cílem je zejména pochopit obecné souvislosti uměleckých projevů s aktuálními jevy a procesy společnosti, a to především v oblasti výtvarného vyjadřování a vizuální komunikace.
Znalosti z předmětu student využije ve vlastní praxi muzejního pedagoga, zejména při přípravě animací a při samotné interpretaci uměleckého díla.
Předpoklady
Základní orientace v teorii a dějinách umění, zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Arendtová Hannah . (1984). Krize kultury. Praha.
  • Badalíková Olga. (2007). Umění na počátku tisíciletí - možnosti prezentace. Olomouc.
  • Dempseyová A. (2002). Umělecké styly, školy a hnutí.
  • kol. autor. (1985). Muzea a galerie v ČR. Praha.
  • Ladislav Kesner. (2000). Muzeum umění v digitální době. Praha.
  • Lucie-Smith E. . (1996). Art Today. Praha.
  • Štěpánek Pavel . (2002). Obrysy muzeologie. Olomouc .
  • Thomasová K. . (1994). Dejiny výtvarných štýlov 20. storočia. Bratislava.
  • Welsch W. . (1996). Naše postmoderní moderna . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr