Předmět: Muzejní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Muzejní pedagogika
Kód předmětu KVV/WMUPE
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Muzejní pedagogika jako vědní disciplína v rámci pedagogických věd, muzejní pedagogika pohledem muzeologie a pedagogiky, problematika muzejní edukace, resp. edukace v muzeu, jejího obsahu a cílů. Vztah výtvarné výchovy a vzdělávacích aktivit realizovaných v muzeích a galeriích. Nové možnosti související s aktuálními kurikulárními dokumenty: využití vzdělávací nabídky muzejních a galerijních institucí a začlenění konkrétních animačních programů do školního vzdělávacího programu. Možnosti spolupráce muzea a školy. Klíčové kompetence potřebné pro výkon profese muzejního pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 200 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je ukázat studentům obor muzejní pedagogika prizmatem muzeologie a pedagogiky, dále podrobně představit doménu muzejní a galerijní pedagogiky (muzejní edukace), začlenit muzejní pedagogiku do systému pedagogických věd a objasnit její vztah k pedagogice výtvarné.
Po absolvování předmětu získají studenti nezbytnou sumu základních teoretických znalostí z oboru muzejní pedagogika, kterou dále využijí ve vlastní praxi muzejního pedagoga.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogice a teorii umění, zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Horáček Martin, Myslivečková Hana, Šobáňová Petra (eds.). (2008). Muzejní pedagogika dnes (sborník příspěvků). Olomouc.
  • Horáček Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno .
  • Jůva Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. Brno.
  • Jůva Vladimír. (1994). Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno.
  • Kesner Ladislav. (2000). Muzeum umění v digitální době . Praha.
  • kol. autorů. (2007). Škola muzejní pedagogiky 1 - 7. Olomouc.
  • Šobáň Marek. (2007). Stručná teorie a praxe muzejní pedagogiky. Olomouc.
  • Šobáňová Petra. (2007). Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr