Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Muzejní pedagogika jako vědní disciplína v rámci pedagogických věd, muzejní pedagogika pohledem muzeologie a pedagogiky, problematika muzejní edukace, resp. edukace v muzeu, jejího obsahu a cílů. Vztah výtvarné výchovy a vzdělávacích aktivit realizovaných v muzeích a galeriích. Nové možnosti související s aktuálními kurikulárními dokumenty: využití vzdělávací nabídky muzejních a galerijních institucí a začlenění konkrétních animačních programů do školního vzdělávacího programu. Možnosti spolupráce muzea a školy. Klíčové kompetence potřebné pro výkon profese muzejního pedagoga.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 200 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je ukázat studentům obor muzejní pedagogika prizmatem muzeologie a pedagogiky, dále podrobně představit doménu muzejní a galerijní pedagogiky (muzejní edukace), začlenit muzejní pedagogiku do systému pedagogických věd a objasnit její vztah k pedagogice výtvarné.
Po absolvování předmětu získají studenti nezbytnou sumu základních teoretických znalostí z oboru muzejní pedagogika, kterou dále využijí ve vlastní praxi muzejního pedagoga.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogice a teorii umění, zájem o předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Horáček Martin, Myslivečková Hana, Šobáňová Petra (eds.). (2008). Muzejní pedagogika dnes (sborník příspěvků). Olomouc.
-
Horáček Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno .
-
Jůva Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. Brno.
-
Jůva Vladimír. (1994). Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno.
-
Kesner Ladislav. (2000). Muzeum umění v digitální době . Praha.
-
kol. autorů. (2007). Škola muzejní pedagogiky 1 - 7. Olomouc.
-
Šobáň Marek. (2007). Stručná teorie a praxe muzejní pedagogiky. Olomouc.
-
Šobáňová Petra. (2007). Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Olomouc.
|