Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Muzea a galerie-instituce, jejich poslání a proměny v čase (antické museion, muzea v novověku, edukační dimenze moderního muzea) Výtvarné dílo jako podnět ke komunikaci (interpretace výtvarného díla, výsledky dosavadních zkoumání, vlastní vnímání a prožitky, vývoj možností kontaktu s výtvarným dílem, originál nebo reprodukce?) Muzejní a galerijní pedagogika (vznik muzejní pedagogiky, rozvoj muzejní pedagogiky ve druhé polovině 20. století, aktuální tendence muzejní pedagogiky) Formy zprostředkování umění v galerijních institucích (animace, komentované prohlídky, besedy, kurzy, ateliéry, tvůrčí ateliéry a zvláštní programy) Animace (metodická struktura animací, typologické členění animací) Vzdělání a dovednosti muzejního pedagoga Zprostředkovatelé umění Dovednosti a vzdělání animátorů Projekce realizovaných programů MUO a jejich rozbor
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 150 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je představit studentům muzea umění a galerie z nezvyklého úhlu pohledu ? jako moderní vzdělávací instituce pro všechny věkové kategorie návštěvníků. Studenti se seznámí s muzeem, které přináší zážitky, radost a srozumitelné poznání.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni aplikovat ve vlastní praxi didaktické metody s cílem zprostředkovat divákům muzejní expozici netradičním a aktivizačním způsobem.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v teorii a dějinách umění, zájem o předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Horáček Martin, Myslivečková Hana, Šobáňová Petra (eds.). (2008). Muzejní pedagogika dnes (sborník příspěvků). Olomouc.
-
Horáček Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno .
-
Jůva Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. Brno.
-
Jůva Vladimír. (1994). Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno.
-
Kesner Ladislav. (2000). Muzeum umění v digitální době . Praha.
-
kol. autorů. (2007). Škola muzejní pedagogiky 1 - 7. Olomouc.
|