Předmět: Muzeum na prahu 21. století

« Zpět
Název předmětu Muzeum na prahu 21. století
Kód předmětu KVV/WM21S
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Muzea a galerie-instituce, jejich poslání a proměny v čase (antické museion, muzea v novověku, edukační dimenze moderního muzea) Výtvarné dílo jako podnět ke komunikaci (interpretace výtvarného díla, výsledky dosavadních zkoumání, vlastní vnímání a prožitky, vývoj možností kontaktu s výtvarným dílem, originál nebo reprodukce?) Muzejní a galerijní pedagogika (vznik muzejní pedagogiky, rozvoj muzejní pedagogiky ve druhé polovině 20. století, aktuální tendence muzejní pedagogiky) Formy zprostředkování umění v galerijních institucích (animace, komentované prohlídky, besedy, kurzy, ateliéry, tvůrčí ateliéry a zvláštní programy) Animace (metodická struktura animací, typologické členění animací) Vzdělání a dovednosti muzejního pedagoga Zprostředkovatelé umění Dovednosti a vzdělání animátorů Projekce realizovaných programů MUO a jejich rozbor

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 150 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je představit studentům muzea umění a galerie z nezvyklého úhlu pohledu ? jako moderní vzdělávací instituce pro všechny věkové kategorie návštěvníků. Studenti se seznámí s muzeem, které přináší zážitky, radost a srozumitelné poznání.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni aplikovat ve vlastní praxi didaktické metody s cílem zprostředkovat divákům muzejní expozici netradičním a aktivizačním způsobem.
Předpoklady
Základní orientace v teorii a dějinách umění, zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Horáček Martin, Myslivečková Hana, Šobáňová Petra (eds.). (2008). Muzejní pedagogika dnes (sborník příspěvků). Olomouc.
  • Horáček Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno .
  • Jůva Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. Brno.
  • Jůva Vladimír. (1994). Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno.
  • Kesner Ladislav. (2000). Muzeum umění v digitální době . Praha.
  • kol. autorů. (2007). Škola muzejní pedagogiky 1 - 7. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr