Předmět: Výtvarná výchova v kurikulu MŠ 2

« Zpět
Název předmětu Výtvarná výchova v kurikulu MŠ 2
Kód předmětu KVV/VV2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dokoupilová Monika, Mgr.
  • Musilová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata Výtvarná výchova v kurikulu MŠ, tvořivost, aspekty tvořivosti v kontextu výtvarné výchovy, zásady tvořivé výuky, artefiletika, reflektivní dialog, vlivy arteterapie na výtvarnou výchovu, vztah mezi uměním a vyučováním výtvarné výchovy, přesahy do vizuální kultury, koncept vizuální gramotnosti, didaktické prostředky, výukové cíle, galerijní animace, vzdělávací nabídka muzeí a galerií, hodnocení ve výtvarné výchově, nehodnoticí zpětná vazba, uměleckého vzdělávání v ČR, oborové trendy a koncepce současnosti, oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídky pro učitele VV

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem tvořivost a charakterizovat jednotlivé aspekty tvořivosti v kontextu výtvarné výchovy v MŠ, - aplikovat do praxe zásady tvořivé výuky výtvarné výchovy, - charakterizovat artefiletiku jako reflektivní pojetí výtvarné výchovy a aplikovat do praxe její hlavní zásady a strategie, - vysvětlit vztah mezi artefiletikou a arteterapií a pojmenovat vlivy arteterapie na některá pojetí výtvarné výchovy, - pochopit a vysvětlit vztah mezi uměním a výtvarnou výchovou, - vysvětlit přesahy oboru do vizuální kultury a rozumět konceptu vizuální gramotnosti, - využívat v praxi širokou škálu didaktických prostředků včetně těch digitálních s ohledem na výukové cíle, - pojmenovat a aplikovat do vlastní praxe různé formy a metody komunikace s výtvarným dílem (včetně galerijních animací) - využívat v praxi vzdělávací nabídky muzeí a galerií a navazovat na tyto aktivity činností v MŠ, - vyvodit závěry týkající se problému hodnocení ve výtvarné výchovy, aplikovat do praxe v MŠ tzv. nehodnoticí zpětnou vazbu, - vysvětlit komplexitu uměleckého vzdělávání v ČR, orientovat se v oboru, - interpretovat a ohodnotit zásadní oborové trendy a koncepce současnosti týkající se edukace žáků v MŠ, - popsat a v praxi využívat důležité oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídky apod.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi.
Předpoklady
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat témata didaktiky VV.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na semináře a na ukončení předmětu. Kombinovaná forma studia: účast na konzultacích, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium, vytvoření seminární práce.
Doporučená literatura
  • VÝTVARNÉ PŘEHLÍDKY.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. (1996). Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník.
  • HAZUKOVÁ, Helena. (2006). Nová pojetí výtvarné výchovy, plán a výtvarné projekty.
  • Kol. autorů. Impulzy, tvorba, prezentace | Výtvarné přehlídky.
  • ROESELOVÁ, Věra. (2001). Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy.
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena a SLAVÍK, Jan. (2010). Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. (2015). Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana et al. (2015). Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, Kateřina. (2013). Jak ?zabít? tvořivost ve výtvarné výchově.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní