Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Dokoupilová Monika, Mgr.
-
Musilová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata Výtvarná výchova v kurikulu MŠ, tvořivost, aspekty tvořivosti v kontextu výtvarné výchovy, zásady tvořivé výuky, artefiletika, reflektivní dialog, vlivy arteterapie na výtvarnou výchovu, vztah mezi uměním a vyučováním výtvarné výchovy, přesahy do vizuální kultury, koncept vizuální gramotnosti, didaktické prostředky, výukové cíle, galerijní animace, vzdělávací nabídka muzeí a galerií, hodnocení ve výtvarné výchově, nehodnoticí zpětná vazba, uměleckého vzdělávání v ČR, oborové trendy a koncepce současnosti, oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídky pro učitele VV
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem tvořivost a charakterizovat jednotlivé aspekty tvořivosti v kontextu výtvarné výchovy v MŠ, - aplikovat do praxe zásady tvořivé výuky výtvarné výchovy, - charakterizovat artefiletiku jako reflektivní pojetí výtvarné výchovy a aplikovat do praxe její hlavní zásady a strategie, - vysvětlit vztah mezi artefiletikou a arteterapií a pojmenovat vlivy arteterapie na některá pojetí výtvarné výchovy, - pochopit a vysvětlit vztah mezi uměním a výtvarnou výchovou, - vysvětlit přesahy oboru do vizuální kultury a rozumět konceptu vizuální gramotnosti, - využívat v praxi širokou škálu didaktických prostředků včetně těch digitálních s ohledem na výukové cíle, - pojmenovat a aplikovat do vlastní praxe různé formy a metody komunikace s výtvarným dílem (včetně galerijních animací) - využívat v praxi vzdělávací nabídky muzeí a galerií a navazovat na tyto aktivity činností v MŠ, - vyvodit závěry týkající se problému hodnocení ve výtvarné výchovy, aplikovat do praxe v MŠ tzv. nehodnoticí zpětnou vazbu, - vysvětlit komplexitu uměleckého vzdělávání v ČR, orientovat se v oboru, - interpretovat a ohodnotit zásadní oborové trendy a koncepce současnosti týkající se edukace žáků v MŠ, - popsat a v praxi využívat důležité oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídky apod.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi.
|
Předpoklady
|
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat témata didaktiky VV.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na semináře a na ukončení předmětu. Kombinovaná forma studia: účast na konzultacích, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium, vytvoření seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
VÝTVARNÉ PŘEHLÍDKY.
-
DVOŘÁKOVÁ, Hana. (1996). Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník.
-
HAZUKOVÁ, Helena. (2006). Nová pojetí výtvarné výchovy, plán a výtvarné projekty.
-
Kol. autorů. Impulzy, tvorba, prezentace | Výtvarné přehlídky.
-
ROESELOVÁ, Věra. (2001). Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy.
-
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena a SLAVÍK, Jan. (2010). Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.
-
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. (2015). Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.
-
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana et al. (2015). Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově.
-
ŠTĚPÁNKOVÁ, Kateřina. (2013). Jak ?zabít? tvořivost ve výtvarné výchově.
|