Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Exler Petr, Mgr. Ph.D.
-
Jiroutová Jana, M. Phil.
-
Adámková Turzová Magdalena, Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata základní výtvarné postupy a techniky využitelné ve volnočasových aktivitách, plánování výtvarných aktivit, význam výtvarných činností pro vývoj jedince, možnosti výtvarných činností ve volném čase dětí a mládeže, receptivní a expresivní rovina výtvarné činnosti, modelová stavba jednotky VV, didaktické kategorie ve VV, přístupy, metody, organizační formy, výtvarné postupy a techniky, didaktické prostředky, historie a současnost projektové metody, autorské pojetí výtvarné dílny, inovativní organizační formy VV, tvořivost, aspekty tvořivosti v kontextu výtvarné výchovy, zásady tvořivé výuky, artefiletika, reflektivní dialog, umělecké vzdělávání v ČR, oborové trendy a koncepce současnosti, oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídky pro učitele VV
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat a vlastními slovy vysvětlit základní výtvarné postupy a techniky využitelné ve volnočasových aktivitách, - osvojit si základní výtvarné dovednosti s ohledem na jejich aplikaci do vlastní praxe, - plánovat obsah výtvarných činností s ohledem na zájmy a potřeby dětí a mládeže, - vysvětlit význam výtvarných činností pro vývoj a volný čas jedince, - používat a aplikovat do praxe zásady tvořivého přístupu k jednotkám volnočasových aktivit, - porozumět inovativním organizačním formám výtvarných činností, - vysvětlit podstatu výtvarné dílny (workshopu) a dalších inovativních organizačních forem, - vysvětlit souvislosti mezi receptivní a expresivní rovinou výtvarné činnosti, - porozumět modelové stavbě vyučovací jednotky s přihlédnutím ke specifikům výtvarných činností, - aplikovat do praxe širokou škálu přístupů, metod, organizačních forem, výtvarných postupů a technik, - vysvětlit podstatu projektové metody a objasnit její zvláštní postavení ve volnočasových aktivitách, - vytvářet vlastní projekty a workshopy s mezioborovými přesahy, - vysvětlit komplexitu uměleckého vzdělávání v ČR a objasnit místo volnočasových výtvarných aktivit v tomto systému, interpretovat a ohodnotit zásadní oborové trendy a koncepce současnosti, - popsat a v praxi využívat důležité oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídky apod.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi.
|
Předpoklady
|
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat témata didaktiky VV.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na seminář a na ukončení předmětu. Kombinovaná forma studia: účast na konzultacích, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium, vytvoření seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
|