Předmět: Užitá tvorba

« Zpět
Název předmětu Užitá tvorba
Kód předmětu KVV/UUTQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
  • Blažek Timotej, Mgr. Ph.D.
  • Dokoupilová Monika, Mgr.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základními zákonitosti užité tvorby. 2. Faktory, které se podílí na estetice užité tvorby. 3. Seznámení s výraznými osobnostmi současného designu. 4. Seznámení s historiií i současnosti jednoho z vybraných oborů. 5. Prostřednictvím praktické práce s konkrétním materiálem objevovat jeho specifické vlastnosti a výrazové možnosti pro tvorbu, pro výtvarnou výchovu, pro rozvoj tvořivosti dětí i pro vlastní kreativitu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty se základními zákonitostmi a pojmoslovím užité tvorby, jejího zařazení do systému kultury a objasnit základní faktory estetiky užité tvorby. Na příkladech jednoho materiálu dovést k pochopení specifických vlastností materiálů a jeho vztahu k účelu a formě. Prostřednictvím experimentu i zvládnutím některých technik dovést k pochopení tvořivých možností vybraných materiálů a jejich uplatnění při výuce na ZŠ.
Získat základní orientaci o problematice užité tvorby. Možnost přispět k rozvoji estetického cítění u dětí na ZŠ. Prostřednictvím vlastní práce s konkrétním materiálem je student schopen poznávát jeho výrazové možnosti, rozvíjet kreativitu i tvořivý potenciál dětí na ZŠ.
Předpoklady
Základní orientace v oblasti současného výtvarného umění a představa o cílech a směřování současné výtvarné výchovy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Seminární práce z oblasti užité tvorby. Vlastní praktické práce s textilním materiálem, popřípadě v ateliéru keramiky s keramickou hlínou a dalším keramickým materiálem.
Doporučená literatura
  • ADLEROVÁ, A. (1983). České užité umění 1918-1938. Praha.
  • FIELL, P., FIELL, CH. (2003). Design 20. století. Koln, Praha.
  • HONZÍK, K. (1976). Tvorba životního slohu. Praha.
  • MEDKOVÁ, J. (1990). Řeč věcí. Praha .
  • MORANT, H. (1983). Dějiny užitého umění. Praha .
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky.
  • ŠINDELÁŘ, D. Estetika užité tvorby.
  • ŠTEIGLOVÁ, T. (2009). Významné osobnosti světové textilní tvorby a bienále v Lausanne. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní