Předmět: Arteterapie, Artefiletika

« Zpět
Název předmětu Arteterapie, Artefiletika
Kód předmětu KVV/UARQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
  • Směšná Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahem do předmětu je seznámit studenty s artefiletickými pedagogickými postupy a metodami se zaměřením na výtvarný projev. Využívá se tradičních i netradičních výtvarných postupů s imaginací a dramatizací. Pohybujeme se v rovině výrazové hry, mezi expresí, reflexí a v rovině reflektivního dialogu. Ve výuce budou využívány příklady praktických etud z reflektivní praxe a rozvíjení kritického myšlené v současné výchově uměním. Studenti se seznamují s pojmem arteterapie, s tím, k čemu slouží, jakou má podobu, obsah a cíle. Důraz je kladen na rozvíjení pedagogických kompetencí a schopnost evaluace vlastních edukačních programů se zřetelem na muzejní pedagogiku. Studenti si osvojí konkrétní metody uplatnitelné ve své praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti měli být schopni definovat základní pojmy artefiletiky a arteterapie. Objasnit odlišnost artefiletiky a arteterapie. Vysvětlit a kriticky zhodnotit přínos artefiletických přístupů. Analyzovat a aplikovat poznatky do vlastních edukačních aktivit a uměleckých expresivních aktivit. Vytvářet evaluaci vlastní edukační aktivity s využitím artefiletických postupů.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni aplikovat ve vlastní praxi konkrétní metody v oblasti arteterapie a artefiletiky.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogických a uměnovědných termínech, výtvarných technikách a zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Seminární práce, účast na seminářích 100%, sebezkušenostní výcvik v rámci aktivní skupiny. Doneste si roztírací pastely a voskovky, 2 ks.kancelářský papír A4 a 1 ks. kreslící papír A 3. Výuka se uskuteční na Konviktu v ateliéru kresby v 1. poschodí. Semináře budou probíhat v pátek. Výuka bude probíhat 5 x v pátky, učit bude J. Nosková.
Doporučená literatura
  • LIEBMANN,M. (2005). Skupinová arteterapie. Praha:Portál.
  • SLAVÍK,V. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha. Karolinum.
  • SLAVÍK,V. (2004). Umění zážitku, zážitek umění II. Praha. PdFUK.
  • SLAVÍK,V. (2000). Umění zážitku, zážitek umění I. Praha. PdFUK.
  • SLAVÍK,V.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (1997). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
  • STIBUREK,M. (2000). Arteterapie, artefiletika: podoby, obsah cíle, role. Praha: PdFUK.
  • ŠICKOVÁ- FABRICI,J. (2002). Základy arteterapie.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní