Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Jiroutová Jana, M. Phil.
|
Obsah předmětu
|
Témata pojmy z teorie výtvarných zájmových aktivit, příklady dobré praxe, historie a současnost projektové metody, tvořivost, aspekty tvořivosti v kontextu výtvarné výchovy, zásady tvořivé výuky, artefiletika, reflektivní dialog, expresivní interpretace uměleckého díla, výchova uměním, umělecké vzdělávání v ČR, oborové trendy a koncepce současnosti, oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídka pro vychovatele a volnočasové pedagogy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy z teorie výtvarných zájmových aktivit, - popsat úspěšné příklady dobré praxe výtvarných zájmových aktivit, - vysvětlit historii a současnost projektové metody a objasnit její zvláštní postavení ve VV, - vytvářet vlastní projekty s mezioborovými přesahy, navrhovat vhodné strategie pro zapojení všech dětí, včetně dětí s postižením do výtvarných aktivit, - definovat pojem tvořivost a charakterizovat jednotlivé aspekty tvořivosti v kontextu zájmové výtvarné činnosti, - aplikovat do praxe zásady tvořivého přístupu k výtvarné výchově, - charakterizovat artefiletiku jako reflektivní pojetí výtvarné výchovy a aplikovat do praxe její hlavní zásady a strategie, - vyjmenovat a vysvětlit základní přístupy z oblasti expresivní interpretace uměleckého díla, - aplikovat inovativní postupy výchovy uměním do volnočasových výtvarných aktivit, - vysvětlit komplexitu uměleckého vzdělávání v ČR, orientovat se v oboru a ve volnočasové nabídce muzeí a galerií a dalších volnočasových a kulturních subjektů, - interpretovat a ohodnotit zásadní oborové trendy a koncepce současnosti ve výtvarných zájmových aktivitách, - popsat a v praxi využívat důležité oborové portály, časopisy, organizace, přehlídky dětského výtvarného projevu, vzdělávací nabídky apod.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi.
|
Předpoklady
|
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat témata didaktiky VV.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční forma studia: test znalostí, vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na seminář a na ukončení předmětu, zkouška. Kombinovaná forma studia: účast na konzultacích, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium, vytvoření seminární práce, test znalostí, zkouška.
|
Doporučená literatura
|
|