Předmět: Didaktika výtvarné výchovy 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy 2
Kód předmětu KVV/TVV2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Současné vzdělávací trendy ve VV a jejich představitelé. Námět ve VV, výtvarné řady a projekty. Artefiletika a arteterapie, diagnostické možnosti. Metody komunikace s výtvarným dílem. Praktická realizace výuky výtvarné výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Současné podoby osnov výtv. výchovy, tvorba učebního plánu. Druhy a organizace činností ve vv, struktura vyučovací jednotky vv a vazba jejich složek. Metody a zásady výuky vv - výtvarný projekt. Příprava výuky vv, řešení modelových situací, rozbory dětských výtvarných prací. Výtvarné techniky a materiály ve vv na ZŠ.
Výtvarně pedagogické kompetence se zřetelem na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Předpoklady
Základní způsobilost ve výtvarné pedagogice.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezentace a odevzdání seminární práce (výtvarná řada), účast na seminářích 80%, konzultace.
Doporučená literatura
  • BANAŠ,J.a kol. (1989). Didaktika výtvarné výchovy. Bratislava.
  • BERTRAND,Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha:Portál.
  • CIKÁNOVÁ,K. (1992). Kreslete si s námi. Praha.
  • DVOŘÁKOVÁ.,H. (1998). Výtvarná výchova na I. stupni. Pracovní sešit pro 1.-3.ročník, 4.-5.ročník.. Havlíčkův Brod:Tobiáš.
  • HORÁČEK,R. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno:Cerm.
  • KAVČÁKOVÁ,A., MALIVA,J. (1994). Úvod do studia výtvarné výchovy. Olomouc:UP.
  • ROESELOVÁ,V. (2000). Didaktika výtvarné výchovy. Praha:Sarah.
  • ROESELOVÁ,V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha:Sarah.
  • ROESELOVÁ,V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha.
  • ROESELOVÁ,V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha.
  • SLAVÍK,J. (1994). Kapitoly z výtvarné výchovy. Praha: PdFUK.
  • SLAVÍK,J.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (2000). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
  • ŠAMŠULA,P.,HAZUKOVÁ,H. (1991). Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha. UK.
  • UŽDIL,J. (1998). Čáry, klikyháky,paňáci a auta. Praha.
  • UŽDIL,J. (1962). Metodika výtvarné výchovy I.. Praha:SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní