Předmět: Didaktika výtvarné výchovy 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy 1
Kód předmětu KVV/TVV1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy. Pojetí a cíle současné VV na 1.st. ZŠ, současné proudy ve VV. 2. Rámcový vzdělávací program, charakteristika vzdělávací oblasti Umění a kultura, vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Výtvarná výchova. 3. Výrazné osobnosti v dějinách kreslení a VV především v našich zemích. Zhodnocení názorů na vyučování kreslení a VV od starověku po dnešek. 4. Vznik, vývoj a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu (DVP). 5. Výtvarná typologie a její využití v pedagogické praxi. 6. Zvláštnosti estetického vnímání a hodnocení u dětí (na 1.st. ZŠ) mladšího školního věku. Úloha psychologických procesů při výtvarných činnostech. 7. Tvořivost ve VV. Fáze tvořivého procesu, stádia dětské tvořivosti. Předcházení krizí DVP. Zásady tvořivé výuky VV. Diagnostické a terapeutické možnosti výtvarných činností, artefiletika, arteterapie. 8. Stavba základních a zvláštních typů vyučovacích jednotek VV. Plánování a příprava výuky VV. Projektová metoda ve VV, výtvarné řady, jejich druhy. 9. Druhy a organizace výtvarných činností ve VV. Vazba cíle, námětu a úkolu ve výuce VV. Význam motivace ve VV. 10. Uplatnění didaktických principů a metod ve VV. Formy a metody komunikace s výtvarným dílem. Animace. 11. Problematika hodnocení ve VV. Význam zpětné vazby. Klasifikace. 12. Materiály a techniky ve VV na 1. st. ZŠ. Zájmová VČ, přehlídky DVP. INSEA. - orientace v pojmosloví RVP, znalost základních publikací pro VV, časopisů atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámení s pojetím, principy a cíly výtvarné výchovy v primární škole, s vývojem názorů na vyučování vv v dějinách české výtvarné pedagogiky s vývojovými etapami a znaky dětského výtvarného projevu.
Osvojené základní výtvarně pedagogické kompetence využitelné ve vyučování výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogické terminologii, zájem o obor.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studenti obdrží zápočet po odevzdání seminární práce, na výběr jsou tato témata: 1. Výzkum edukační reality vzdělávacího oboru výtvarná výchova - předem vytvořený dotazník student předloží učitelům v praxi a získané údaje zpracuje do přehledné tabulky četností. Výsledky získané pomocí dotazníku a případného rozhovoru s učiteli shrne do krátkého závěru. Seminární práce je přípravou na diplomovou práci (osvojení základních metodologických postupů výzkumného šetření). 2. Analýza dětského výtvarného projevu - student vybere tři dětské práce (kresbu, malbu a jinou, libovolnou) a provede analýzu tohoto konkrétního dětského výtvarného projevu (znaky, vývojové zákonitosti, charakteristické rysy atd.) - doporučeno analyzovat zobrazení lidských nebo zvířecích figur Pozn. Seminární práce budou také obsahovat veškeré formální náležitosti, jako je úvodní strana s hlavičkou a názvem práce, uvedení použité literatury, správné značení event. citací, jazyková a grafická úroveň atd.
Doporučená literatura
  • BERTRAND,Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha:Portál.
  • CIKÁNOVÁ,K. (1992). Kreslete si s námi. Praha.
  • DVOŘÁKOVÁ.,H. (1998). Výtvarná výchova na I. stupni. Pracovní sešit pro 1.-3.ročník, 4.-5.ročník.. Havlíčkův Brod:Tobiáš.
  • HORÁČEK,R. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno:Cerm.
  • KAVČÁKOVÁ,A., MALIVA,J. (1994). Úvod do studia výtvarné výchovy. Olomouc:UP.
  • ROESELOVÁ,V. (2000). Didaktika výtvarné výchovy. Praha:Sarah.
  • ROESELOVÁ,V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha:Sarah.
  • ROESELOVÁ,V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha.
  • ROESELOVÁ,V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha.
  • SLAVÍK,J. (1994). Kapitoly z výtvarné výchovy. Praha: PdFUK.
  • SLAVÍK,J.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (2000). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
  • ŠAMŠULA,P.,HAZUKOVÁ,H. (1991). Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha. UK.
  • UŽDIL,J. (1998). Čáry, klikyháky,paňáci a auta. Praha.
  • UŽDIL,J. (1962). Metodika výtvarné výchovy I.. Praha:SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní