Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Kontexty textilní tvorby a volným uměním 2. pol. 20. století. 2. Symbolická úloha textilu. 3. Aktuální tendence v textilním umění. 4. Praktická práce. Těžiště spočívá v příběhu, osobním prožitku, obsahové výpovědi díla, provedené zvolenou textilní technikou ( vosková batika, goblén, výšivka atd.). Práce se opírá o zkušenosti a řemeslné dovednosti získané v textilní tvorbě 1 a 2 a vede studenty k osvojení dalších textilních technik i hledání jejich nových výrazových možností.Smyslem práce je nalézat kontexty s volným uměním specificky textilními prostředky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Grafické a výtvarné činnosti
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je vést studenty k pochopení symbolické úlohy textilu v životě člověka v historickém i současném kontextu.Ukázat na možnosti textilu a řemesla jako nástroje přibližování kultur, gendrového umění, umění menšin, insitních umělců. Objevovat symbolickou úlohu textilu ve starých i nových rituálech umění přírodních národů i v současném umění. Nalézat kontexty s volným uměním v oblasti soft-artu, konceptu, land artu, body-artu, environmentu i ekologických tendencích v umění. Přivést studenty k pochopení specifických vlastností textilního materiálu, k prohloubení smyslové vnímavosti k textilu i vnímání jeho úlohy jako poselství.
Student by měl být způsobilý k zvládnutí základních řemeslných postupů u vybraných tradičních textilních technik a tvořivému přístupu k textilnímu materiálu. Měl být schopen vnímání specifických výrazových možností textilního materiálu, jeho smyslových kvalit i novému pohledu na textil jako východisko pro vyjádření obsahu. Měl by být schopen vidět kontext současného textilního umění s oblastí volného umění.
|
Předpoklady
|
Předpokladem jsou zkušenosti a řemeslné dovednosti získané v textilní tvorbě 1 a 2, smyslová citlivost i chápání specifik textilního mateiálu, stejně tak jako orientace v historii a současnosti textilní tvorby a současném umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Praktická textilní práce podle konkrétního zadání doplněna o text a obrazovou přílohu i na CD. Účast na seminářích - 80%.
|
Doporučená literatura
|
-
BABYRÁDOVÁ, H. (2002). Rituál, umění a výchova. Brno.
-
ČIERNA, K. (2010). INSITA 2010. Bratislava.
-
FUKAI, A., SUOH, T., IWAGAMI, M., KOGA, R., NII, R. (2003). Móda: Z dějin odívání 18., 19. a 20. století, Sbírka Kyoto Costume Institute. Koln, Praha.
-
HAVLÍK,V., HORÁČEK, ZHOŘ,I. (1991). Akční tvorba. Olomouc.
-
KYBALOVÁ, L. (1991). Alternativy tapiserie české a slovenské. Brno.
-
MILLEROVÁ, J. (2007). Primitivní umění. Praha.
-
MORGANOVÁ, P. (1999). Akční umění. Olomouc.
-
OKO, M., J., ZAWISZA, N. (2004). 11. Miedzynarodowe triennale tkaniny. Lodž.
-
OKO, M., J., ZAWISZA, N. (2007). 12. Miedzynarodowe triennale tkaniny. Lodž.
-
REBMANNOVÁ, H. (1998). Neviditelná skulptura; (O Josephu Beuysovi). Olomouc.
-
RUHRBERG, K., SCHECKENBURGER, M., FRICKEOVÁ, CH., HONNEF. (2004). Umění 20. století. Koln, Bratislava.
-
ŠTEIGLOVÁ, T. (2009). Významné osobnosti textilní tvorby a bienále v Lausanne. Olomouc,Univerzita Palackého.
|