Předmět: Textilní tvorba 2

« Zpět
Název předmětu Textilní tvorba 2
Kód předmětu KVV/TT2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
  • Žeravíková Pavla, Mgr. MgA.
Obsah předmětu
V teoretická část disciplíny: 1. Aktuální tendence oblasti textilního umění. 2. Vztah volného a textilního umění. 3. Symbolická úloha textilního materiálu v umění. Praktická část disciplíny: 1. Zaměření na prostorové koncepce; objekt, instalaci i uplatnění textilu v umění akce. 2. Textilní postupy jsou zaměřeny na práci s hotovou textilií, uplatňuje se experiment i tradiční textilní techniky a postupy jako šití, výšivka, aplikace. Důraz je kladen na vyjádření obsahu, kreativitu, experiment, na smyslové hodnoty materiálu a na jeho symbolické využití.

Studijní aktivity a metody výuky
Grafické a výtvarné činnosti
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem výuky je vést studenty k pochopení symbolické úlohy textilu v životě člověka a jeho prostředí v historickém i současném kontextu, přivést studenty k pochopení specifických výrazových plastických i symbolických vlastností materiálu a k prohloubení smyslové vnímavosti k textilu i obohatit jejich práci o další tradiční textilní techniky a experimentální pokusy. Praktická část disciplíny se opírá o aktuální tendence textilního umění a volné tvorby.
Student by měl být způsobilý k zvládnutí základních řemeslných postupů u vybraných tradičních textilních technik a tvořivému přístupu k textilnímu materiálu. Měl být schopen vnímání specifických výrazových možností textilního materiálu, jeho smyslových kvalit i novému pohledu na textil jako východisko pro vyjádření obsahu. Měl by být schopen vidět kontext současného textilního umění s oblastí volného umění.
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí základních řemeslných postupů práce z vláknem z předchozí disciplíny TT1. Znalost historie textilní tvorby a její proměny ve 2. pol. 20. století a orientace v současném umění.
KVV/TT1@
----- nebo -----
KVV/TT1B

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Praktické textilní práce podle konkrétního zadání. Referát o současném českém nebo světovém textilním umělci. Disciplína je uzavřena zkouškou. Zkouška obsahuje část praktickou a teoretickou. Teoretická část je zaměřena na historii a současnosti textilní tvorby, praktickou částí se myslí vlastní textilní dílo a jeho prezentace.Textová část k praktické práci je doplněna o obrazovou fotodokumentaci i na CD. Účast na seminářích minimálně 80%. ISP: Pravidelné konzultace, účast na seminářích minimálně 50%.
Doporučená literatura
  • BAŽANTOVÁ, N. (2000). Poklady z Egypta: Textilie z českých a moravských sbírek. Praha.
  • BIELESZOVÁ, Š., RENOTIÉROVÁ, G., ABAKANOWICZ, BECHERER, J., A M., ZATLOUKAL, P. (2011). Magdalena Abakanowicz. Olomouc.
  • CIKÁNOVÁ , K. (1996). Objevujte s námi textil. Praha.
  • FUKAI, A., SUOH, T., IWAGAMI, M., KOGA, R., NII, R. (2003). Móda: Z dějin odívání 18., 19. a 20. století, Sbírka Kyoto Costume Institute. Koln, Praha.
  • HAVLÍK,V., HORÁČEK, ZHOŘ,I. (1991). Akční tvorba. Olomouc.
  • HERMANSDORFER, M. (1995). Magdalena Abakanowicz. Wroclaw.
  • HLAVÁČKOVÁ, K., HICKS, S., KOUDELKA, J., LÉVI-STRAUSS, M. (1992). Sheila Hicks. Praha.
  • HOLEČKOVÁ, K. Batika a batikování.
  • JEANLOZ, P., GONIN, B., HUBER, L. 16. Biennale internationale de la tapisserie.
  • KYBAL, A. (1958). Kapitoly o textilním umění. Praha.
  • KYBALOVÁ, L. (1991). Alternativy tapiserie české a slovenské. Brno.
  • KYBALOVÁ, L. (1969). Orientální koberce. Praha.
  • MÁCHALOVÁ J. (2003). Móda 20. století. Praha.
  • MILLEROVÁ, J. (2007). Primitivní umění. Praha.
  • MOHOLY-NAGY. (2002). Od materiálu k architektuře. Praha.
  • MORGANOVÁ, P. (1999). Akční umění. Olomouc.
  • OKO, M., J., ZAWISZA, N. (2004). 11. Miedzynarodowe triennale tkaniny. Lodž.
  • OKO, M., J., ZAWISZA, N. (2007). 12. Miedzynarodowe triennale tkaniny. Lodž.
  • REBMANNOVÁ, H. (1998). Neviditelná skulptura; (O Josephu Beuysovi). Olomouc.
  • RUHRBERG, K., SCHECKENBURGER, M., FRICKEOVÁ, CH., HONNEF. (2004). Umění 20. století. Koln, Bratislava.
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. (2005). Textilní výtvarné techniky. Plzeň.
  • STUCKY, M. (1972). Tapisserie von Angers. Bern.
  • VERLET, P., FLORISOONE, M., HOFFMEISTER, A., TABARD, F. (1965). The Art of Tapestry. London.
  • WALLER, I. (1977). Textile Sculpture. London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní