Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Disciplína se zaměřuje na didaktické aspekty muzejní edukace, zabývá se však také filosofií muzejní edukace, obecnými a specifickými cíli edukace v muzeu a jejími specifiky. Kromě teoretického vymezení muzejní edukace, a to v muzeologickém a pedagogickém kontextu, se disciplína zaměřuje na praktické otázky muzejní edukace, jako je projektování muzejní edukace, její plánování a příprava edukačního programu. Tento specifický typ edukace, vázaný na muzejní sbírky, je pojímán jako proces tvořený řadou komponent. K nim jsou v souladu s obecnou didaktikou řazeny edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky. Cílem je tyto komponenty důkladně objasnit jak teoreticky, tak na praktických příkladech z praxe, aby byl absolvent schopen komplexního pedagogického uvažování a jednání (ve smyslu teorie L.S. Shulmana). Základní témata: muzejní edukace komponenty muzejní edukace (edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky) plánování a příprava edukačního programu komplexní pedagogické uvažování a jednání - L.S. Shulman
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit pojem muzejní pedagogika a didaktické aspekty muzejní edukace - vysvětlit cíle muzejní edukace a její specifika - aktivně používat muzejněpedagogické termíny - definovat komponenty muzejní edukace (edukační cíle, obsah, metody, organizační formy a didaktické prostředky) - aplikovat teoretické poznatky do praxe: plánovat muzejní edukaci a připravit vlastní edukační program
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat teoretické poznatky do praxe, tedy plánovat muzejní edukaci a připravit vlastní edukační program.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Účast na výuce. Vypracování seminární práce, příprava edukačního programu Studium publikace ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
|
Doporučená literatura
|
-
HORÁČEK, Radek. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno : Akademické nakladatelství Cerm.
-
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno: Paido.
-
JŮVA, Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století.. Brno : Paido.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Edukační potenciál muzea.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2012). Muzejní edukace.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
|