Předmět: Didaktika výtvarné výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy
Kód předmětu KVV/SMDVV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí, principy a cíle výtvarné výchovy 2. Vývojové etapy a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu - ukázky a jejich rozbor 3. Výtvarná typologie - stručné seznámení s problematikou 4. Současné pojetí výtvarné výchovy, cíle, zásady a metody výuky VV, diagnostické možnosti VV. 5. Komunikace s výtvarným dílem - praktické ukázky metod 6. Výtvarná řada a projekt - praktické ukázky, nácvik didaktické transformace učiva do podoby většího integrovaného celku

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojetím, principy a cíli výtvarné výchovy, s vývojovými etapami a znaky dětského výtvarného projevu, s výtvarnou typologií. Jde o prakticko-didaktickou přípravu studentů k učitelské praxi, seznámení se současným pojetím výtvarné výchovy, zásadami a metodami výuky VV. Studenti se naučí analyzovat dětské výtvarné práce, naučí se koncipovat výtvarné řady a projekty, seznámí se s diagnostickými možnostmi VV.
Student bude schopen aplikovat získané znalosti do vlastní pedagogické praxe, připravit výtvarné aktivity s ohledem na věkové a jiné zvláštnosti dětí (s ohledem na stádia vývoje dětského výtvarného projevu), integrovat vzdělávací obsah do celku výtvarné řady nebo projektu, vše s využitím současných didaktických poznatků.
Předpoklady
Zájem o předmět, elementární dovednosti potřebné pro zvládnutí zadaných úkolů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Účast na seminářích, práce dle zadání učitele. K zápočtu studenti předloží seminární práci na téma Analýza raného dětského výtvarného projevu. Zadání bude upřesněno a aktualizováno během konzultací.
Doporučená literatura
  • Cikánová, K. Kreslete s námi.
  • Cikánová, K. (1993). Malujte s námi. Praha.
  • Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi textil. Praha.
  • Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi tvar. Praha.
  • Cikánová, K. (1998). Tužkou, štětcem nebo myší. Praha.
  • Roeselová, V. (2003). Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro základní umělecké školy. Praha.
  • Roeselová, V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha.
  • Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově.
  • Roeselová, Věra. Námět ve výtvarné výchově.
  • Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově.
  • Slavíková, V., Slavík, J., Hazuková, H. Výtvarné čarování (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).
  • Uždil, J. (1980). Čáry, klikyháky, paňáci a auta. SPN Praha.
  • Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr