Vyučující
|
-
Exler Petr, Mgr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí, principy a cíle výtvarné výchovy 2. Vývojové etapy a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu - ukázky a jejich rozbor 3. Výtvarná typologie - stručné seznámení s problematikou 4. Současné pojetí výtvarné výchovy, cíle, zásady a metody výuky VV, diagnostické možnosti VV. 5. Komunikace s výtvarným dílem - praktické ukázky metod 6. Výtvarná řada a projekt - praktické ukázky, nácvik didaktické transformace učiva do podoby většího integrovaného celku
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojetím, principy a cíli výtvarné výchovy, s vývojovými etapami a znaky dětského výtvarného projevu, s výtvarnou typologií. Jde o prakticko-didaktickou přípravu studentů k učitelské praxi, seznámení se současným pojetím výtvarné výchovy, zásadami a metodami výuky VV. Studenti se naučí analyzovat dětské výtvarné práce, naučí se koncipovat výtvarné řady a projekty, seznámí se s diagnostickými možnostmi VV.
Student bude schopen aplikovat získané znalosti do vlastní pedagogické praxe, připravit výtvarné aktivity s ohledem na věkové a jiné zvláštnosti dětí (s ohledem na stádia vývoje dětského výtvarného projevu), integrovat vzdělávací obsah do celku výtvarné řady nebo projektu, vše s využitím současných didaktických poznatků.
|
Předpoklady
|
Zájem o předmět, elementární dovednosti potřebné pro zvládnutí zadaných úkolů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Účast na seminářích, práce dle zadání učitele. K zápočtu studenti předloží seminární práci na téma Analýza raného dětského výtvarného projevu. Zadání bude upřesněno a aktualizováno během konzultací.
|
Doporučená literatura
|
-
Cikánová, K. Kreslete s námi.
-
Cikánová, K. (1993). Malujte s námi. Praha.
-
Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi textil. Praha.
-
Cikánová, K. (1995). Objevujte s námi tvar. Praha.
-
Cikánová, K. (1998). Tužkou, štětcem nebo myší. Praha.
-
Roeselová, V. (2003). Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro základní umělecké školy. Praha.
-
Roeselová, V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha.
-
Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově.
-
Roeselová, Věra. Námět ve výtvarné výchově.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově.
-
Slavíková, V., Slavík, J., Hazuková, H. Výtvarné čarování (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).
-
Uždil, J. (1980). Čáry, klikyháky, paňáci a auta. SPN Praha.
-
Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha.
|