Předmět: Pedagogické praktikum

« Zpět
Název předmětu Pedagogické praktikum
Kód předmětu KVV/PP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznámit se s koncepčním vedením a přístupem ke skupině i jednotlivci v oblasti volnočasových zařízení/nejlépe výtvarné/ tvořivé činnosti. Volba koncepce vzdělávacího programu v rámci RVP.Využít schopností přípravy námětů,určit obsah a cíle jednotlivých dnů a volit odpovídající vyjadřovací prostředky a způsoby jednání v sociální komunikaci. Rozvíjet sociální cítění a řešit problémové situace s důrazem na etické, estetické a ekologické-altruistické postoje.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je seznámit se s koncepčním vedením a přístupem ke skupině i jednotlivci v oblasti volnočasových zařízení (nejlépe výtvarné) tvořivé činnosti.Pochopit problémové okruhy VV a problematiku péče o žáky mimo vyučování i ve školní praxi. Schopnosti přípravy jednotlivých námětů, určit obsah a cíle jednotlivých dnů a volit odpovídající vyjadřovací prostředky a způsoby jednání v sociální komunikaci.
Základní pedagogické kompetence ve vzdělávací oblasti Umění a kultura.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogice, psychologii, dějin umění a výtvarných technik.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Prezentovat seminární práci/výtvarnou řadu/originálnost a aktuálnost tématu. Předpokládaná účast na seminářích je 90%. Výuka se koná v pondělí 29.2.2016 ve 14.00 hod.
Doporučená literatura
  • BERTRAND,Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha:Portál.
  • HÁJEK,B. HOFBAUER, B. PÁVKOVÁ,J. (2011). Pedagogické ovlivňování volného času, současné trendy. Praha: Portál.
  • NEUMAN,J. (1998). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha:Portál.
  • PÁVKOVÁ,J.,HÁJEK?B.,HOFBAUER?B.,HRDLIĆKOVÁ,V.,PAVLÍKOVÁ,A. (2002). Pedagogika volného času. Praha:Portál.
  • PRUCHA,J. (1998). Moderní pedagogika. Praha:Portál.
  • ROESELOVÁ,V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha:Sarah.
  • SLAVÍK,V. (2001). Umění zážitku, zážitek umění I. Praha. PdFUK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní