Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Badalíková Olga, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Umělecké dílo, jeho významové a výrazové roviny, konceptuální verzus perceptuální tvůrčí principy. Přediknografický a ikonografický rozbor uměleckého díla. Ikonologická rovina uměleckého díla. Ikonopatické aspekty tvorby, psychologické aspekty percepce uměleckého díla. Prezentace artefaktu, kurátorská koncepce, dílo a jeho vnímatel. Exkurze do zahraničních galerijních institucí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 33 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:rozšířeného vnímání uměleckého díla. Analyzování artefaktu po stránce formální i obsahové. Určit jeho ikonografické, ikonologické i ikonopatické kvality. Zvládnout rozbor uměleckého díla a jeho interpretaci po stránce výrazové i významové s přihlédnutím k rovině historické, filozofické i k aspektům sociologickým a psychologickým.Posoudit výchozí kurátorské principy uplatňované ve vztahu umělec-dílo-veřejný prostor.
Umělecké dílo, jeho formální, technické a obsahové složky, širší rozbor z pohledu mezioborových vazeb. Významná umělecká díla, způsoby jejich rekognoskace /stáří, technologie, značka, pravost, falzum/. Možnosti jejich zákonné ochrany a restaurování. Starožitnosti jako předmět sběratelství a obchodu. Exkurze v rámci současného výtvarného dění. Veřejný prostor a jeho vizuální působení.
|
Předpoklady
|
Výchozí oreintace v oblasti dějin výtvarného umění
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Účast na semináři 80%, seminární práce, studium literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Elkins, J. (2007). Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha: Academia.
-
Gombrich E. (1985). Umění a iluze. Praha.
-
Kesner, L., Vidmarová, L., & Kesner, L. (1997). Vizuální teorie: současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H.
-
Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada.
-
Kulka, T., & Ciporanov, D. (2010). Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
-
Panofsky E. (1981). Význam ve výtvarném umění. Praha.
|