Vyučující
|
-
Španihelová Kristýna, Mgr. akad. mal. ArtD.
-
Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Dokoupilová Monika, Mgr.
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je problematika užité tvorby a její vřazení do systému kultury. Objasnění existence ornamentu a jeho zákonitostí, vztahu dekoru a ornamentu ke svému nositeli, k materiálu, technologii, funkci. Naznačit šíři problematiky užité tvorby a ornamentu v jejích vztahových souvislostech, historických, společenských, materiálových i technologických. Poukázat na hlubší potřebu existence rytmu v životě člověka, na jeho psychologické kořeny, i na jeho uplatnění v tvorbě dětí, a na významnou roli symboliky ornamentu a jeho archetypy. Objevovat principy opakování a sériovosti i ve volném umění 20. století a v tvorbě současných umělců. Seznámit s významnými osobnostmi světového i českého designu. Praktická část je zaměřena na realizaci řady materiálových etud i práci většího rozsahu. Na příkladech jednoho materiálu by student měl být prostřednictvím experimentu a vlastní tvorby doveden k pochopení jeho specifických vlastností, jeho výrazových a kreativních možností a smyslových hodnot. Na základě osobní zkušenosti se tak má rozvíjet vztah k vlastní tvorbě i její uplatnění v pedagogické praxi na MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Grafické a výtvarné činnosti
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: -orientovat se v oblasti užité tvorby, znát její obory i jejich historický vývoj. -orientovat se v základním pojmosloví i zákonitostech užité tvorby a ornamentu. -objasnit základní podmíněnost existence užité tvorby a znát tvarodatné faktory tvorby předmětů. -pochopit základní zákonitosti estetiky užité tvorby. -orientovat se v oblasti současného designu. -poznat specifické vlastnosti vybraného materiálu a objevovat jeho kreativní možnosti. -přenést svou vlastní zkušenost z tvorby do pedagogické praxe na MŠ
Zvládnutím základní orientace v problematice užité tvorby může student přispět k rozvoji estetického cítění u dětí na MŠ a prostřednictvím výtvarné práce s konkrétním materiálem být schopen poznávát jeho výrazové možnosti, rozvíjet vlastní kreativitu i tvořivý potenciál dětí.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oblasti dějin umění a přehled o cílech a směřování současné výtvarné výchovy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, seminární práce, praktické práce a domácí příprava na výuku.
|
Doporučená literatura
|
-
ADLEROVÁ, A. (1983). České užité umění 1918-1938. Praha.
-
FIELL, P., FIELL, CH. (2003). Design 20. století. Koln, Praha.
-
HONZÍK, K. (1976). Tvorba životního slohu. Praha.
-
MEDKOVÁ, J. (1990). Řeč věcí. Praha .
-
MILLEROVÁ, J. (2008). Užité umění. Praha.
-
MILLEROVÁ, J. (2009). Užité umění.
-
MORANT, H. (1983). Dějiny užitého umění. Praha .
-
PROCHÁZKA, M. (1977). Umělecká řemesla. Praha .
-
SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky.
-
STAŇKOVÁ, J. (1987). Lidové umění z Čech, Moravy a Slezska. Praha.
-
ŠINDELÁŘ, D. Estetika užité tvorby.
-
Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha.
-
UŽDIL,J. Čáry, klikiháky, paňáci a auta.
|