Předmět: Dekorativní užitá tvorba

« Zpět
Název předmětu Dekorativní užitá tvorba
Kód předmětu KVV/MDTQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Španihelová Kristýna, Mgr. akad. mal. ArtD.
  • Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dokoupilová Monika, Mgr.
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je problematika užité tvorby a její vřazení do systému kultury. Objasnění existence ornamentu a jeho zákonitostí, vztahu dekoru a ornamentu ke svému nositeli, k materiálu, technologii, funkci. Naznačit šíři problematiky užité tvorby a ornamentu v jejích vztahových souvislostech, historických, společenských, materiálových i technologických. Poukázat na hlubší potřebu existence rytmu v životě člověka, na jeho psychologické kořeny, i na jeho uplatnění v tvorbě dětí, a na významnou roli symboliky ornamentu a jeho archetypy. Objevovat principy opakování a sériovosti i ve volném umění 20. století a v tvorbě současných umělců. Seznámit s významnými osobnostmi světového i českého designu. Praktická část je zaměřena na realizaci řady materiálových etud i práci většího rozsahu. Na příkladech jednoho materiálu by student měl být prostřednictvím experimentu a vlastní tvorby doveden k pochopení jeho specifických vlastností, jeho výrazových a kreativních možností a smyslových hodnot. Na základě osobní zkušenosti se tak má rozvíjet vztah k vlastní tvorbě i její uplatnění v pedagogické praxi na MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Grafické a výtvarné činnosti
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: -orientovat se v oblasti užité tvorby, znát její obory i jejich historický vývoj. -orientovat se v základním pojmosloví i zákonitostech užité tvorby a ornamentu. -objasnit základní podmíněnost existence užité tvorby a znát tvarodatné faktory tvorby předmětů. -pochopit základní zákonitosti estetiky užité tvorby. -orientovat se v oblasti současného designu. -poznat specifické vlastnosti vybraného materiálu a objevovat jeho kreativní možnosti. -přenést svou vlastní zkušenost z tvorby do pedagogické praxe na MŠ
Zvládnutím základní orientace v problematice užité tvorby může student přispět k rozvoji estetického cítění u dětí na MŠ a prostřednictvím výtvarné práce s konkrétním materiálem být schopen poznávát jeho výrazové možnosti, rozvíjet vlastní kreativitu i tvořivý potenciál dětí.
Předpoklady
Základní orientace v oblasti dějin umění a přehled o cílech a směřování současné výtvarné výchovy.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, seminární práce, praktické práce a domácí příprava na výuku.
Doporučená literatura
  • ADLEROVÁ, A. (1983). České užité umění 1918-1938. Praha.
  • FIELL, P., FIELL, CH. (2003). Design 20. století. Koln, Praha.
  • HONZÍK, K. (1976). Tvorba životního slohu. Praha.
  • MEDKOVÁ, J. (1990). Řeč věcí. Praha .
  • MILLEROVÁ, J. (2008). Užité umění. Praha.
  • MILLEROVÁ, J. (2009). Užité umění.
  • MORANT, H. (1983). Dějiny užitého umění. Praha .
  • PROCHÁZKA, M. (1977). Umělecká řemesla. Praha .
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky.
  • STAŇKOVÁ, J. (1987). Lidové umění z Čech, Moravy a Slezska. Praha.
  • ŠINDELÁŘ, D. Estetika užité tvorby.
  • Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha.
  • UŽDIL,J. Čáry, klikiháky, paňáci a auta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní