Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Dokoupilová Monika, Mgr.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výtvarná výchova v kurikulu MŠ, předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy, fenomén dětského výtvarného projevu vhistorické perspektivě, vývoj pojetí vzdělávacího oboru výtvarná výchova, současné kurikulum, oborové subjekty (INSEA, AVP) a významné osobností, postavení výtvarné výchovy vRVP, vztah mezi klíčovými kompetencemi a vzdělávacím obsahem oboru, pluralita koncepcí výtvarné výchovy, ontogeneze a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, význam výtvarných činností pro vývoj jedince, výtvarná typologie, možnosti výtvarných činností, receptivní a expresivní rovina dětské výtvarné činnosti, modelová stavba vyučovací jednotky VV, didaktické kategorie ve VV, obsah VV sohledem na kurikulum MŠ, přístupy, metody, organizační formy, výtvarné postupy a techniky, historie a současnost projektové metody
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 7 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy, - pojmenovat proměny náhledů na fenomén dětského výtvarného projevu vhistorické perspektivě, - popsat vzákladních bodech vývoj pojetí a kurikula vzdělávacího oboru výtvarná výchova (kreslení), - vybrat zdějin oboru několik zásadních subjektů (INSEA, AVP) a osobností a vysvětlit jejich přínos kvýzkumu dětské kresby a rozvoji oboru, - objasnit postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro PV a vysvětlit pojetí VV vkurikulu MŠ, - vyjádřit vlastními slovy vztah mezi klíčovými kompetencemi a vzdělávacím obsahem výtvarných aktivit, - argumentovat výhody a úskalí různých dosavadních koncepcí výtvarné výchovy, - popsat a vysvětlit ontogenezi a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, - analyzovat příklady dětských prací a objasnit význam výtvarných činností pro vývoj jedince, - používat a aplikovat do praxe výtvarnou typologii, - porozumět vzdělávacím, diagnostickým a terapeutickým možnostem výtvarných činností, - navrhnout vhodné didaktické intervence a strategie na podporu expresivních činností u dětí v MŠ, - vysvětlit souvislosti mezi receptivní a expresivní rovinou dětské výtvarné činnosti vkontextu zákonitostí stádií vývoje dítěte, - porozumět modelové stavbě vyučovací jednotky spřihlédnutím ke specifikům výtvarných činností, - popsat základní didaktické kategorie významné pro výtvarnou výchovu a pochopit vztah mezi vzdělávacím obsahem, cíli výtvarných úloh a jejich námětem, - plánovat obsah výuky výtvarné výchovy sohledem na kurikulum MŠ, - aplikovat do praxe širokou škálu přístupů, metod, organizačních forem, výtvarných postupů a technik, - vysvětlit historii a současnost projektové metody a objasnit její zvláštní postavení ve VV, - vytvářet vlastní projekty smezioborovými přesahy.
|
Předpoklady
|
Základní orientace ve výtvarné pedagogice.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Účast na výuce: 80%, odevzdání a prezentace seminární práce, konzultace, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium.
|
Doporučená literatura
|
-
(2006). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením: [se změnami provedenými k 1.9.2005]. [Praha]: Národní institut pro další vzdělávání.
-
DVOŘÁKOVÁ, Hana. (1996). Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník. Havlíčkův Brod.
-
JANÍK Tomáš & kol. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno.
-
ROESELOVÁ, Věra. (2001). Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově.
-
Slavík, J. (1997). Artefiletika. Praha .
-
SLAVÍK, Jan, LUKAVSKÝ, Jindřich & Andrea LAJDOVÁ. (2008). Princip imaginace v didaktické znalosti obsahu (na empiricko-výzkumném příkladu výtvarného projevu). In: JANÍK, Tomáš et al. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido.
-
SLAVÍK, Jan. (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 1. díl.. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, ed. et al. (2016). Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy: reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2006). Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
UŽDIL, Jaromír. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte.. Praha: Portál.
-
UŽDIL, Jaromír. (1974). Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN.
-
ZHOŘ, Igor. (1990). Škola výtvarného myšlení: (úvahy, projekty a příklady pro alternativní výtvarnou činnost). Bratislava: Osvetový ústav.
|