Předmět: Výtvarná výchova v kurikulu MŠ 1

« Zpět
Název předmětu Výtvarná výchova v kurikulu MŠ 1
Kód předmětu KVV/KVV1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Dokoupilová Monika, Mgr.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výtvarná výchova v kurikulu MŠ, předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy, fenomén dětského výtvarného projevu vhistorické perspektivě, vývoj pojetí vzdělávacího oboru výtvarná výchova, současné kurikulum, oborové subjekty (INSEA, AVP) a významné osobností, postavení výtvarné výchovy vRVP, vztah mezi klíčovými kompetencemi a vzdělávacím obsahem oboru, pluralita koncepcí výtvarné výchovy, ontogeneze a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, význam výtvarných činností pro vývoj jedince, výtvarná typologie, možnosti výtvarných činností, receptivní a expresivní rovina dětské výtvarné činnosti, modelová stavba vyučovací jednotky VV, didaktické kategorie ve VV, obsah VV sohledem na kurikulum MŠ, přístupy, metody, organizační formy, výtvarné postupy a techniky, historie a současnost projektové metody

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 7 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy, - pojmenovat proměny náhledů na fenomén dětského výtvarného projevu vhistorické perspektivě, - popsat vzákladních bodech vývoj pojetí a kurikula vzdělávacího oboru výtvarná výchova (kreslení), - vybrat zdějin oboru několik zásadních subjektů (INSEA, AVP) a osobností a vysvětlit jejich přínos kvýzkumu dětské kresby a rozvoji oboru, - objasnit postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro PV a vysvětlit pojetí VV vkurikulu MŠ, - vyjádřit vlastními slovy vztah mezi klíčovými kompetencemi a vzdělávacím obsahem výtvarných aktivit, - argumentovat výhody a úskalí různých dosavadních koncepcí výtvarné výchovy, - popsat a vysvětlit ontogenezi a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, - analyzovat příklady dětských prací a objasnit význam výtvarných činností pro vývoj jedince, - používat a aplikovat do praxe výtvarnou typologii, - porozumět vzdělávacím, diagnostickým a terapeutickým možnostem výtvarných činností, - navrhnout vhodné didaktické intervence a strategie na podporu expresivních činností u dětí v MŠ, - vysvětlit souvislosti mezi receptivní a expresivní rovinou dětské výtvarné činnosti vkontextu zákonitostí stádií vývoje dítěte, - porozumět modelové stavbě vyučovací jednotky spřihlédnutím ke specifikům výtvarných činností, - popsat základní didaktické kategorie významné pro výtvarnou výchovu a pochopit vztah mezi vzdělávacím obsahem, cíli výtvarných úloh a jejich námětem, - plánovat obsah výuky výtvarné výchovy sohledem na kurikulum MŠ, - aplikovat do praxe širokou škálu přístupů, metod, organizačních forem, výtvarných postupů a technik, - vysvětlit historii a současnost projektové metody a objasnit její zvláštní postavení ve VV, - vytvářet vlastní projekty smezioborovými přesahy.

Předpoklady
Základní orientace ve výtvarné pedagogice.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Účast na výuce: 80%, odevzdání a prezentace seminární práce, konzultace, studium studijních opor a dalších materiálů, samostudium.
Doporučená literatura
  • (2006). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením: [se změnami provedenými k 1.9.2005]. [Praha]: Národní institut pro další vzdělávání.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. (1996). Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník. Havlíčkův Brod.
  • JANÍK Tomáš & kol. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno.
  • ROESELOVÁ, Věra. (2001). Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově.
  • Slavík, J. (1997). Artefiletika. Praha .
  • SLAVÍK, Jan, LUKAVSKÝ, Jindřich & Andrea LAJDOVÁ. (2008). Princip imaginace v didaktické znalosti obsahu (na empiricko-výzkumném příkladu výtvarného projevu). In: JANÍK, Tomáš et al. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido.
  • SLAVÍK, Jan. (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 1. díl.. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra, ed. et al. (2016). Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy: reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2006). Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • UŽDIL, Jaromír. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte.. Praha: Portál.
  • UŽDIL, Jaromír. (1974). Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN.
  • ZHOŘ, Igor. (1990). Škola výtvarného myšlení: (úvahy, projekty a příklady pro alternativní výtvarnou činnost). Bratislava: Osvetový ústav.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní