Vyučující
|
-
Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Šteiglová Taťána, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní zákonitosti užité tvorby. 2. Tvarodatné faktory. 3. Faktory, které se podílí na estetice užité tvorby. 4. Významné osobnosti současného designu. 4. Historiií i současnosti jednoho z vybraných oborů užité tvorby. 5. Prostřednictvím praktické práce s konkrétním materiálem ( textil, keramika) objevovat jeho specifické vlastnosti a výrazové možnosti pro tvorbu, pro výtvarnou výchovu, pro rozvoj tvořivosti dětí i pro vlastní kreativitu. Student je v teoretické části předmětu seznámen se základními zákonitostmi estetiky užité tvorby a s historií a současností jednoho z vybraných oborů. V praktické části prostřednictvím práce s konkrétním materiálem má objevit jeho specifické vlastnosti a výrazové možnosti pro tvorbu, pro výtvarnou výchovu, pro rozvoj tvořivosti dětí i pro vlastní kreativitu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit studenty se základními zákonitostmi a pojmoslovím užité tvorby, jejího zařazení do systému kultury a objasnit základní faktory estetiky užité tvorby. Na příkladech jednoho materiálu dovést k pochopení specifických vlastností materiálů a jeho vztahu k účelu a formě. Prostřednictvím experimentu i zvládnutím některých technik dovést k pochopení tvořivých možností vybraných materiálů a jejich uplatnění při výuce na ZŠ.
Získat základní orientaci o problematice užité tvorby. Možnost přispět k rozvoji estetického cítění u dětí na ZŠ. Prostřednictvím vlastní práce s konkrétním materiálem je student schopen poznávát jeho výrazové možnosti, rozvíjet kreativitu i tvořivý potenciál dětí na ZŠ. .
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oblasti současného výtvarného umění a o cílech a směřování současné výtvarné výchovy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Seminární práce z oblasti užité tvorby. Vlastní praktické práce s textilním materiálem, popřípadě v ateliéru keramiky s keramickou hlínou a dalším keramickým materiálem.
|
Doporučená literatura
|
-
ADLEROVÁ, A. (1983). České užité umění 1918-1938. Praha.
-
FIELL, P., FIELL, CH. (2003). Design 20. století. Koln, Praha.
-
HONZÍK, K. (1976). Tvorba životního slohu. Praha.
-
MEDKOVÁ, J. (1990). Řeč věcí. Praha .
-
MORANT, H. (1983). Dějiny užitého umění. Praha .
-
SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky.
-
ŠINDELÁŘ, D. Estetika užité tvorby.
-
ŠTEIGLOVÁ, T. (2009). Významné osobnosti světové textilní tvorby a bienále v Lausanne. Olomouc.
|